/Timo K
Foton där ISS passerar framför solen eller månen hittar man på nätet. Däremot undrar jag om det finns något foto taget där man ser rymdstationen passera framför, eller mycket nära, en planet? Då menar jag en bild där man ser siluetten av ISS. Peter, du kanske blir den förste?Peter R wrote: Imorgon sker det en ockultation av Saturnus från min position, den första någonsin. Jag har planerat för den i lite drygt en vecka men väderleken verkar tyvärr kunna ställa till det.
/*Peter R
Jag har hittat en bild på nätet av en Jupiterpassage men det är tydligen väldigt sällsynt http://www.perseus.gr/Astro-Sat-ISS-2010-05-29.htm .Foton där ISS passerar framför solen eller månen hittar man på nätet. Däremot undrar jag om det finns något foto taget där man ser rymdstationen passera framför, eller mycket nära, en planet? Då menar jag en bild där man ser siluetten av ISS. Peter, du kanske blir den förste?
Kul att du fick uppleva det hela trots alla moln och det var kanske tur att jag inte var med dig på terrassen med tanke på de få sekunder man har på sig för ögonblicket.Peter R wrote:Jag har precis kommit ner från terrassen och det började att regna när jag bar in de sista prylarna.
Jag var riggad och klar i god tid för passagen kl. 23:00:14,8 under en nästan helmulen himmel. I väst låg en strimma av klart väder som ett tag gav mig en liten förhoppning men den rörde sig i fel riktning.
Så jag ställde upp stativet så nogrannt som möjligt, satte i min 24mm Panoptic (50x) i 10" Newtontuben, fokuserade på en vägskylt ovanför Essingeleden och slewade till Saturnus... inget. Då prövade jag med Spica och Arcturus, försökte skanna av närområdet men utan resultat. Himmeln var både ljus och i stort sett helt täckt. När tiden för ockultationen närmade sig så gick jag tillbaka tillbaka till Saturnus. Plötsligt såg jag en liten ljusprick nära hårkorset i sökaren som jag centrerade. Det var Saturnus som hade blivit svagt synlig bakom molnen. Jag hann precis fokusera när ISS swischade förbi mitt framför Saturnus i hög fart. Fantastisk upplevelse!![]()
![]()
Jag satte på kameran för att ta en liten sekvens på planeten men då hade Saturnus på nytt försvunnit bakom tjockare moln och var helt osynlig.
Osannolik tur trots allt. Synligheten varade bara några sekunder men vid absolut rätt tillfälle
/*Peter R