Månens nordpol - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månens nordpol - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månens nordpol
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Jag hade fotograferat Månen i 49 sektioner som var tänkta att bli en mosaik på hela ytan men stundtals var turbulensen alldeles för stark vilket ger ett ojämnt resultat.
Så jag nöjer mig med ett litet område som visar nordpolen och som består av 5 avier på vardera 1.200 frames fotograferade med en 2,5x Televue Powermate.

Det här är en av de mer extrema librationer i latitud som jag har fotograferat, +7°29', vilket gör att ovanligt mycket av polen syns. Den mörka kratern med en centralförhöjning nära Månens kant tror jag är Nansen och den har jag aldrig fått med på bild förr.
Librationen i longitud var också väldigt stark med -6°32' vilket ger ett ovanligt perspektiv med bl. a. Sinus Iridum som går som en halvbåge ut i skuggsidan.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Månens nordpol - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Peter!

Jisses så mkt fina detaljer du fått med. Gillar speciellt när Platos botten inte bara är en slät yta utan pepprad med små kratrar. Tycks som du varit i omloppsbana runt Luna!
Undrar om Collins hade en bättre vy juli -69 när hans två kolleger trampade Lunas yta för 1:a gången i
människans historia. För att nu använda en uttjatad floskel :shy:
Bilden visar också hur intressant det kan vara att observera/fota vår närmaste granne. Som lätt blir ett bortglömt/ hatat objekt om man "endast" vill åt DS, variabler etc.

Magnus
Peter R

Re: Månens nordpol - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack Magnus :D
Jag är själv ganska förtjust i denna bild, kanske främst tack vare det lite annorlunda perspektivet med den kraftiga librationen.
Jag tittar precis som du alltid efter de små kratrarna i Plato och även i Archimedes när den finns med liksom fåran i Vallis Alpes (finns en liten antydan i denna bild). Det finns också en mängd pyttesmå kratrar i Sinus Iridum som syns tydligt i bilden tack vare det låga släpande ljuset.
Enda gångerna Månen har stört mig är när den inte har synts till.

/*Peter R

Return to “Bilder”