Jupiter börjar bli marig att fota under dagtid:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/jup20130507.htm
Men Venus är just nu värre:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ven20130507.htm
h-g
Jupiter
Re: Jupiter
Hatten av för din uthållighet! 

Dina Jupiterbilder dagtid är klart bättre än det jag har lyckats åstakomma kvällstid.
Vid vilken tid tycker du generellt att förhållandena är som bäst?
Jag har också försökt få några bilder av Venus dagtid mycket nära Solen och det är väldigt svårt att hitta rätt fokus när det bara är en liten hoppande ljus fläck med dålig kontrast.
Och så måste man börja om vid filterbyte.
/*Peter R
Vid vilken tid tycker du generellt att förhållandena är som bäst?
Jag har också försökt få några bilder av Venus dagtid mycket nära Solen och det är väldigt svårt att hitta rätt fokus när det bara är en liten hoppande ljus fläck med dålig kontrast.
Och så måste man börja om vid filterbyte.
/*Peter R
Jupiter blir nog bäst strax innan skymmningen eller framåt 19-20 tiden, men då är den för långt väster för mig, sedan hjälper det ganska mycket att köra mono och anv ett Ir eller rödfilter (mitt Ir ligger på 685nm)det lugnar ner atm betydligt.Jupiter blir nog bättre på morgonsidan framåt sensommaren/hösten
Venus är hopplös mitt på dagen och i år är den ganska liten under sommaren och blir inte bättre framåt sensommaren då den också försvinner allt mer söderut, så Venus blir besvärlig i år då man behöver ha den ganska hög för att fånga molnformationerna med Uv filter ,och just nu så nära solen så som du skriver är det ett elände att fokusera när den hoppar omkring som en skållad råtta, tror det är bäst att försöka runt 19 tiden,
H-g
Venus är hopplös mitt på dagen och i år är den ganska liten under sommaren och blir inte bättre framåt sensommaren då den också försvinner allt mer söderut, så Venus blir besvärlig i år då man behöver ha den ganska hög för att fånga molnformationerna med Uv filter ,och just nu så nära solen så som du skriver är det ett elände att fokusera när den hoppar omkring som en skållad råtta, tror det är bäst att försöka runt 19 tiden,
H-g