Hej, har varit intresserad ett tag på att regga mig på SVO och börja obsa lite mer "seriöst" nu, och vad passar bättre just nu än att börja med solen?
Min fråga, skall man räkna antal solfläcksgrupper, antal solfläckar och till sist solfläckstal? vad är det sista?
Registrera solobsar
Registrera solobsar
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2
http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Registrera solobsar
Solfläckstalet är helt enkelt antalet grupper * 10 + antalet fläckar. Ser man en grupp med 2 fläckar blir solfläckstalet 10 * 1 + 2 = 12. I SVO räknas solfläckstalet ut automatiskt så man behöver bara fylla i antalet grupper och fläckar. Egentligen ska man multiplicera solfläckstalet med en konstant, k, också som är individuell per observatör för att kompensera för att skillnader i instrument, så att olika personers observationer blir mer jämförbara. Ju bättre utrustning du har ju fler fläckar ser man... Men k-konstanten finns ännu inte i SVO.
Själv tycker jag det är lite svårt att ibland avgöra om en fläck ska räknas som en egen grupp eller inte, men man kan få lite hjälp av spaceweather.com och hur se numrerar solfläcksgrupperna.
Om du vill börja obsa solfläckar så skicka ett mail till mig bara, så fixar jag din inloggning.
Själv tycker jag det är lite svårt att ibland avgöra om en fläck ska räknas som en egen grupp eller inte, men man kan få lite hjälp av spaceweather.com och hur se numrerar solfläcksgrupperna.
Om du vill börja obsa solfläckar så skicka ett mail till mig bara, så fixar jag din inloggning.
Thomas Karlsson
Ok, så för idag kl 11:50 så blir det alltså för mig;
Grupper: 3st
Fläckar: 15st
Solfläckstal: 3*10 + 15 = 45
På spaceweather så solfläckstalet 122 vilket är en hel del skilnad, jag obsade med min 4" APO 700mm med 17mm hyperion vilket ger ganska liten förstoring, antar att jag ska torrsimma lite innan jag reggar några obsar
MVH Daniel
Grupper: 3st
Fläckar: 15st
Solfläckstal: 3*10 + 15 = 45
På spaceweather så solfläckstalet 122 vilket är en hel del skilnad, jag obsade med min 4" APO 700mm med 17mm hyperion vilket ger ganska liten förstoring, antar att jag ska torrsimma lite innan jag reggar några obsar

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Jag fick också ihop 15 fläckar idag, men såg 5 grupper. Jag använder min 25x100 kikare och projicerar mot ett vitt papper.
Solfläckstalet som står på spacewether är väldigt högt och verkar inte realistiskt med små instrument, så det är nog bättre du jämför med SVO. Hittills är det mest jag och Gustav Holmberg som lagt in solobsar i SVO. Om du tittar på våra siffror så ser du att det skiljer en del mellan oss för samma dag, så att räkna solfläckar är inte en helt exakt vetenskap.
Solfläckstalet som står på spacewether är väldigt högt och verkar inte realistiskt med små instrument, så det är nog bättre du jämför med SVO. Hittills är det mest jag och Gustav Holmberg som lagt in solobsar i SVO. Om du tittar på våra siffror så ser du att det skiljer en del mellan oss för samma dag, så att räkna solfläckar är inte en helt exakt vetenskap.
Thomas Karlsson
Jag tog en extra koll och kunde också urskilja fler grupper nu, antar att man kan bryta isär grupperna också, finns det några definitioner på vad en grupp är?
bifogar dagens solskiva från spaceweather:
bifogar dagens solskiva från spaceweather:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Kul med fler solobservatörer!
Om man vill jämföra vad man ser och räknar, inte minst för att se vad andra klassat som en eller två grupper och i förlängningen därmed få en insikt i hur man definierar en grupp, föreslår jag att man tittar på två ställen.
Dels är det de teckningar som görs vid SIDC. Här är dagens teckning och vi ser alltså hur man definierar det som sex grupper (och sammanlagt 22 fläckar). Här kan jag tycka att framför allt grupperna i det övre högra hörnet, benämnda C2 och C3, av någon observatör riskerar att klassificeras som en grupp istället för två. SIDC är internationell central för insamling av solfläcksdata, de tog över efter det att Zürich upphörde i den rollen 1980. Förutom de lokala observationerna utförda i Bryssel finns bland annat solfläcksdata lång tid tillbaka att hämta ner från deras server. Dessa solfläcksdata är insamlade från ett stort nätverk av medverkande observatorier, i dagsläget omkring 90 stycken. Vid SIDC vägs sedan observationerna samman, eftersom observatorierna har olika instrument och atmosfäriska förutsättningar, med hjälp av den k-faktor som Thomas nämnde tidigare. Den räknas fram genom att en observatörs solfläckstal under en längre tid jämförs med de andras observationer, och man kan då faktiskt ganska gott korrigera bort det faktum att observatörerna har olika instrument. Värt att notera är dessutom att det 90-tal stationer som skickar data till SIDC både är fackastronomer och amatörastronomer (undertecknad är en av dessa 90).
Dels är det de teckningar som görs vid Locarnostationen. Denna var redan på Zurichtiden ett slags standardstation, vilket den även fortsättningsvis är. Här är den senaste teckningen därifrån.
/Gustav
Om man vill jämföra vad man ser och räknar, inte minst för att se vad andra klassat som en eller två grupper och i förlängningen därmed få en insikt i hur man definierar en grupp, föreslår jag att man tittar på två ställen.
Dels är det de teckningar som görs vid SIDC. Här är dagens teckning och vi ser alltså hur man definierar det som sex grupper (och sammanlagt 22 fläckar). Här kan jag tycka att framför allt grupperna i det övre högra hörnet, benämnda C2 och C3, av någon observatör riskerar att klassificeras som en grupp istället för två. SIDC är internationell central för insamling av solfläcksdata, de tog över efter det att Zürich upphörde i den rollen 1980. Förutom de lokala observationerna utförda i Bryssel finns bland annat solfläcksdata lång tid tillbaka att hämta ner från deras server. Dessa solfläcksdata är insamlade från ett stort nätverk av medverkande observatorier, i dagsläget omkring 90 stycken. Vid SIDC vägs sedan observationerna samman, eftersom observatorierna har olika instrument och atmosfäriska förutsättningar, med hjälp av den k-faktor som Thomas nämnde tidigare. Den räknas fram genom att en observatörs solfläckstal under en längre tid jämförs med de andras observationer, och man kan då faktiskt ganska gott korrigera bort det faktum att observatörerna har olika instrument. Värt att notera är dessutom att det 90-tal stationer som skickar data till SIDC både är fackastronomer och amatörastronomer (undertecknad är en av dessa 90).
Dels är det de teckningar som görs vid Locarnostationen. Denna var redan på Zurichtiden ett slags standardstation, vilket den även fortsättningsvis är. Här är den senaste teckningen därifrån.
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Där ser man... grupperna C3 och C4 på teckningen satte jag ihop till en grupp idag...
Jag har laddat in alla historiska solfläckstal från SIDC till SVO idag och börjat titta på hur man räknar fram k-faktorn och månadsmedelvärden.
Jag har laddat in alla historiska solfläckstal från SIDC till SVO idag och börjat titta på hur man räknar fram k-faktorn och månadsmedelvärden.
Thomas Karlsson
Det gjorde jag också, därav min registrering på fem grupper... man kanske ska kolla efter man gjort sin egna obs vad SIDC säger för att på så sätt veta hur man skall räkna gruppernaThomasK wrote:Där ser man... grupperna C3 och C4 på teckningen satte jag ihop till en grupp idag...

TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Ny dag, nytt försök, idag fick jag ihop 5 grupper väldigt lätt (nu när jag vet hur de skall grupperas) samt 18 fläckar, nu räknade jag med alla fläckar i alla grupper, så många jag kunde lösa upp i 40x förstoring.
bifogar dagens solskiva från SDO, spaceweather hade inte uppdaterat sin sol än
:
bifogar dagens solskiva från SDO, spaceweather hade inte uppdaterat sin sol än

TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX