S Comae

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
spamtest: JA

S Comae

Post by Hans Bengtsson »

S Com är en RR Lyr-stjärna där vårt fasdiagram ser ostrukturerat och närmast kaotiskt ut. Jag har lite svårt att tro att katalogperioden skulle vara helt felaktig. Men jag vet inte varför så många mätningar ligger till synes slumpmässigt spridda i fasdiagrammet. Något vi bör titta närmare på.

Edit:
Enligt GCVS varierar S Com mellan 10.89 och 12.13 V. Men många av obsarna i SVO är mycket ljussvagare än så. Handlar det om en felidentifikation?

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Re: S Comae

Post by Tompa »

Det finns 18283 obsar i SuperWasp för S Com, http://www.wasp.le.ac.uk/public/lc/resu ... _type=cone

Sitter trångt till just nu, men det bör kunna gå att använda dessa för att se vad som går att få fram.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
wilt

Post by wilt »

Jag laddade in SuperWaspdatat för S Com som Tomas länkade till i Vstar och gjorde en periodbestämning med Fouriertransformationsmetoden (DC DFT Standard Scan i Vstars analysmeny). Den hittade flera perioder, men den starkaste landar på 0.586585 dygn vilket ger följande fasplott:
S Com fasad ljuskurva Vstar.png
S Com fasad ljuskurva Vstar.png (156.07 KiB) Viewed 2819 times
Den period som anges i SVO är snarlik: 0.5865907. Alltså bör det kaotiska fasdiagrammet i SVO inte bero på felaktig period.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa

Post by Tompa »

Snabbt marscherat Gustav! Det blev ju en riktigt snygg faskurva, några outliners verkar följa med SuperWASP-datat. Visst är det häftigt att kunna gräva fram data att leka med, så pass enkelt? :good:

Hans teori om felidentifiering kanske växer sig starkare?

Mvh,
Tomas W
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
wilt

Post by wilt »

Tompa wrote:Visst är det häftigt att kunna gräva fram data att leka med, så pass enkelt? :good:
Verkligen! Hela det här fältet med stora datamängder i offentliga databaser som SuperWASP (efter att ha tillbringat min tonårstid på 1980-talet associerar jag lite till W.A.S.P., men det är en annan historia), ASAS, NSVS, APASS, Simbad/Vizier/ADS och så vidare plus verktyg som Period04, Peranso, Vstar med mera är ju på väg att bli ett helt litet specialområde i sig för variabilister, vid sidan av visuella skattningar, CCD-obsar, teleskopteknik och annat som vi håller på med. Man är sugen på att lära sig mer.

Apropå det här så såg jag bara häromdagen att den första datareleasen från DASCH precis har släppts. Man håller på att digitalisera Harvards plåtsamling och extraherar fotometri ur plåtarna. Vi pratar 100 år av fotometriska data, en riktig tidsmaskin. Här finns lite mer info, här hittar man själva databasen. Än så länge är det i och för sig bara ett fåtal himmelsregioner som är släppta, men kan nog bli något.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK

Post by ThomasK »

Jag hade inte sett informationen om DASCH tidigare. Testade att hämta data för ER lyr som är en av våra 50 bortglömda miror och som ligger i Kepler-fältet som är med i första datareleasen inom DASCH. Det var rätt glest mellan punkterna, men jag lyckades hitta 4 nya maxima i materialet, varav 3 var tidigare än den förut tidigast publicerade. Wikin är uppdaterad med dessa 4 nya maxima.
Thomas Karlsson
akjalam2

Post by akjalam2 »

Jag har kollat över mina obsar av S Comae och reviderat dem.

Jag tog bort Comp star 100 helt (AAVSOs VHPHOT Sekvens) och fick helt andra värden ...
Comp star 100 verkar vara två superimposed objects dvs två object tätt tillsammans och inte lämplig som Comp star.

Tack till Hans för "Ögat" :)

Fö kommer jag gå igenom mina object under sommaren för att kontrollera upp dess kurvor och lämplighet för fortsatta obsar.

/Pierre

Return to “Variabla stjärnor”