Jupiter - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
spamtest: JA

Jupiter - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/91 sek 60fps
Fotograf: Johan L
Teleskop: Celestron 8se
Kamera: DFK21AU618
Kommentar: Sista bilden på Jupiter för den här Jupitersäsongen. Har inte vart helt nöjd med vad jag lyckats få fram med min C8, men denna bild känns åt rätt riktning iaf. Förhållandena va ganska bra, lite vind, bra transparens och hyffsat bra seeing. Har fått för mig att jag har ganska dålig lokal seeing här bland all bebyggelse. Kan vara värt att prova åka bort en bit från stan framöver. //Johan

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Jupiter - Johan L

Post by Peter R »

Jag tycker att du har lyckats bra. Den är inte lätt i skymningen och jag har inte kommit i närheten på mina senaste försök på Jupiter på grund av den höga turbulensen.
Den röda fläcken tycker jag ser ganska liten ut i din bild. Undrar om den har krympt på senare tid.
Har du försökt med en barlow för att komma upp lite i bildskala?
Vilken stad är det du fotograferar ifrån?

/*Peter R
Johan

Post by Johan »

Peter R wrote:Jag tycker att du har lyckats bra. Den är inte lätt i skymningen och jag har inte kommit i närheten på mina senaste försök på Jupiter på grund av den höga turbulensen.
Den röda fläcken tycker jag ser ganska liten ut i din bild. Undrar om den har krympt på senare tid.
Har du försökt med en barlow för att komma upp lite i bildskala?
Vilken stad är det du fotograferar ifrån?

/*Peter R
Tackar Peter. Nej Jupiter börjar verkligen bli liten nu. Jag har använt en 2.5x barlow, så bildskalan ligger på F25. Man skulle ju kunna gå upp till F30, men jag tycker det är väldigt sällan det funkar. I alla fall här hos mig. Jag brukar oftast fotografera från Sollentuna norr om Stockholm. Händer även att jag åker ut mot Kungsängen hållet men jag tycker inte det brukar göra någon större skillnad på seeingen.

//Johan
mattssporre

Post by mattssporre »

Johan,

jag är långt ifrån expert på planetfotografering, men jag gillar din Jupiter - både detaljer och färger.

Själv har jag försökt några gånger, men jag får bara till en suddig brun-gull fläck :) Tror att jag försöker förstora för mycket, typ f40.

Mvh
Matts
Johan

Post by Johan »

mattssporre wrote:Johan,

jag är långt ifrån expert på planetfotografering, men jag gillar din Jupiter - både detaljer och färger.

Själv har jag försökt några gånger, men jag får bara till en suddig brun-gull fläck :) Tror att jag försöker förstora för mycket, typ f40.

Mvh
Matts
Tackar Matts. Vad fotar du med för utrustning?

Return to “Bilder”