Komet PanSTARRS - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Komet PanSTARRS - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Komet PanSTARRS
Exponering: 35 stycken 2 min exponeringar
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Nikon 300mm f/4.0 IF-ED AF-S
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: Detta är mitt bästa försök att fotografera kometen, jag bländade ner objektivet till f/5,6 och monterade kameran ovanpå T45 teleskopet på Sandvreten (piggyback). Tyvärr lyckades jag inte riktigt med 100% perfekt fokus, men jag är nöjd ändå. Jag har stackat bilderna i Deep Sky Stacker beta ver 3.3.3 annars blir allt man stackar svartvitt med tidigare versioner av DSS.
Efterbehandlat i Maxim DL och Photoshop CS6. Bilden togs i måndags den 8 april med min Nikon D600 (FX) kamera.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
timokarhula

Re: Komet PanSTARRS - Christoffer Svenske

Post by timokarhula »

Snyggt. Har du lagt märke till att du fått med Andromedagalaxens avlägsna följeslagare NGC147 och NGC185 i Cassiopeja? Se uppåt och något till vänster på bild.

/Timo K
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Ja jag såg det i planetarieprogrammet Guide 9, tack för informationen och kommentaren! :)
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Peter R

Post by Peter R »

Fin bild. Lite synd på skärpan men det är lätt hänt och små marginaler.
Det känns som om svansen sträcker sig förbi bildkanten vilket betyder att den är mer än 3°.
Man ser också skuggan till höger och under kometen som var väldigt tydlig visuellt i T45:an.

/*Peter R
stoffe

Post by stoffe »

Tack för kommentarerna!

Jag gjorde helt enkelt en felchansning när jag fokuserade, jag hade en ljusare stjärna och en ganska så svag stjärna i samma fält men jag fokuserade med liveview på den lite större stjärnan och när den krympte så växte den lilla och vise versa. Lite svårt att förklara men jag gjorde något mellanting då de båda var så små som möjligt vilket förstås var helt fel men man måste ju exprimentera lite om man ska utvecklas, då vet jag att jag inte ska göra så i fortsättningen :)

När de riktigt svaga stjärnorna är knivskarpa så verkar det som att man har fokus men det är så svårt att bara se på en liveviewskärm som är maximalt inzoomad vad man egentligen håller på med. Så fort min kamera får stöd av någon mjukvara som kan sköta kameran med fokusmax så kommer jag gå över till det, kanske Backyard NIK kommer ha stöd för det i höst när första betan är lanserad att släppas :)

Return to “Bilder”