Sandvreten 360° Panorama - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Sandvreten 360° Panorama - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sandvreten 360° Panorama
Exponering: 4 x 30 sek @ Iso 1600
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Bilden är sammansatt av 4 st fisheyebilder tagna på 8mm inställningen innan det hade blivit riktigt mörkt.
Den ljusblå käglan är skymningsljuset och de orangea är främst Uppsala och Stockholm (om jag minns rätt).

Och kometen? Jodå den syns även i en 8mm fisheye lite till vänster och ovanför telefonstolpen i det blå skymningsljuset.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Sandvreten 360° Panorama - Peter Rosén

Post by Peter R »

I fredags var det observationsträff i Sandvreten och jag blev erbjuden att följa med.
Det blev en oförglömlig kväll med bl. a. fantastiska observationer genom 45 cm teleskopet (kupolen syns längst ner till vänster i bild).
I Stockholm har jag gett upp på PanStarrs som nu är mycket svår att hitta men här strålade svansen på ett obeskrivligt sätt genom hela synfältet.
M51 visade en tydlig spiralstruktur och båda galaxerna var lätt synliga. Ringnebulosan i Lyran var också väldigt påtaglig och vi var flera som trodde oss kunna ana centralstjärnan blinka till vid några korta ögonblick. M13 lyste riktigt starkt och den centrala delen var tydligt upplöst i separata stjärnor, väldigt långt ifrån den diffusa fläck som jag är van att observera inifrån Stockholm. M81 visade också upp spiralstrukturen.
För min del avslutades kvällen med att observera M51 i min medtagna 100 mm kikare som syns i förgrunden. Tack vare Lasse H kunde vi också observera Nordamerikanebulosan som svaga förtätningar med 32 mm okular trotts problem med imma på småtimmarna.

Stort tack till detta trevliga och kompetenta gäng.

/*Peter R
LasseH

Post by LasseH »

Tack för den tjusiga bilden. Det var roligt att se observatoriet i ett nytt perspektiv. Dessutom går det nu att mäta att de små ljusbubblorna mellan de stora härrör från Enköping respektive Västerås.
Mvh,
LasseH.
Peter R

Post by Peter R »

Jag ska tillägga att ljuskägglorna inte var alls lika framträdande eller störande i verkligheten som de verkar på bild. Det var länge sen jag upplevde en sådan mörk och fin himmel.
Även antalet synliga satelliter ökade påtagligt och kom med på var och varannan bild. Två var speciellt imponerande, en som korsade PanStarrs centralkondensation när jag observerade i 45 cm teleskopet och en som hade regelbundna och kraftiga blixtar som påminde mig om den japanska satelliten Ajisai som är som ett klot täckt av reflekterande speglar. Den syns på denna bild i närheten av Vesta som jag tog för några år sedan http://astronet.se/view_image.php?id=300&mode=large .

Jag har tagit fram en ny bild som visar himmeln sedd rakt upp med omgivande horisont.

/*Peter R
Sandvreten-Pano_130406-3L.jpg
Sandvreten-Pano_130406-3L.jpg (866.16 KiB) Viewed 2673 times
glappkaeft
spamtest: JA

Post by glappkaeft »

Det där panoramat ger en fantastisk närvarokänsla. Jag vill genast åka ut igen men det får vänta till i morgon (slutspurten innan det är för sent).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”