PanSTARRS C 2011 L4 - Ulf Jonsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Juo

PanSTARRS C 2011 L4 - Ulf Jonsson

Post by Juo »

Ny bild i galleriet
Objekt: PanSTARRS C 2011 L4
Exponering:
Fotograf: Ulf Jonsson
Teleskop:
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Lite av varje kom med på den här bilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/ Juo
timokarhula

Re: PanSTARRS C 2011 L4 - Ulf Jonsson

Post by timokarhula »

Vilken härlig bild. Komet PanSTARRS, Andromedagalaxen, norrskensbåge, meteor, bakgrundshorisont... Vad mer kan saknas i en sådan bild. En total solförmörkelse? Skojar bara. Skitbra bild, Ulf!

/Timo K
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Det känns nästan som något slags multiobjektrekord ... undrar om M31 + komet + norrsken + meteor någonsin tidigare fångats på en och samma bild.

Edit:
... fast jag ser ju nu att Fredrik Karlssons bild också har just dessa ingredienser!

mvh
Hans Bengtsson
LasseH

Post by LasseH »

Kan din meteor vara samma som Fredrik Karlsson fångade 23:18:50 på en liknande bild?
I så fall har ni en möjlighet att triangulera fram meteorens bana.
LasseH
Peter R

Post by Peter R »

Otroligt häftig bild.
Det känns nästan som något slags multiobjektrekord ... undrar om M31 + komet + norrsken + meteor någonsin tidigare fångats på en och samma bild.
Jag vill lägga till en satellit till listan. Den ligger mellan meteoren och kometen.
Kan din meteor vara samma som Fredrik Karlsson fångade 23:18:50 på en liknande bild?
I så fall har ni en möjlighet att triangulera fram meteorens bana.
LasseH
Exif filerna säger 23:16:37 för Fredriks bild och 23:36:37 för Ulfs bild så det skiljer 20 minuter mellan dem om inte någon av kamerornas klockor går fel.

/*Peter R
Nokturner

Post by Nokturner »

Kollade igenom bildserien nu, tyvärr ligger Ulfs meteor utanför mitt bildfält, på min bild från hans klockslag finns inget, och man ser att meteoren borde ligga till höger utanför bild. Synd, den var ju riktigt fin. Men om Ulf tagit en serie bilder, kanske min meteor finns på någon av hans? Min kameraklocka går ganska rätt, då jag just justerat den för sommartid. 23:18:50 är rätt tid för meteoren enligt rätt bilds EXIF. Min bild här kanske ljuger något i EXIF då jag slog ihop några bilder ur bildserien för att minska brus, någon av bilderna som jag laborerade med som lager i Gimp utan meteor har väl fått bistå med exifdata som det verkar. Hade ju förhållandevis lång brännvidd, så jag fick hissa ISO till ohälsosamma nivåer för min kamera.

Ulf har verkligen fått med det bästa av det mesta :-) Vacker och välkomponerad bild av hög kvalitet.
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Om vi leker med tanken att det är samma meteor som fångats och förutsätter att tiden är 2013 Apr 4, 21:18:50 UT, och vidare förutsätter att Ulf tagit bilden från Luleå och Fredrik tagit bilden från Timrå, så kan vi kolla upp saken här:

http://stjarnhimlen.se/calc/metnlcalt.html

Positionen för meteorens mittpunkt är på Ulfs bild RA 22h56m, DE +49.5, och på Fredriks bild RA 02h20m, DE +40.8. När man skriver in dessa siffror på beräkningssidan ovan får man höjden till denna punkt på meteoren som -170.6 km, dvs en negativ höjd. Det kan inte vara samma meteor.

mvh
Hans Bengtsson
Nokturner

Post by Nokturner »

Vilken rolig sida länken leder till, har bokmärkt för eventuellt kommande behov.

I min bildserie passerar några satelliter det intressanta meteorområdet vid den aktuella tiden i meteorriktningen. Ulf specificerar ju faktiskt inte att det är en meteor. En satellit som syns på mina bilder tror jag är SAR-Lupe-4 på bilder före, under och efter 23:23. På bilden från 23:23:32 lyser den upp, något till höger om PanStarrs och strax under, ungefär på samma avstånd som PanStarrs är från Andromedagalaxen och rör sig mot Ulfs meteorområde. Dock tycker jag att ingen av de satelliters spår jag kan se stämmer riktigt med var Ulfs objekt befinner sig och vid hans klockslag. Min kameraklocka gick på minuten rätt, försökte ställa den på sekunden då jag justerade sommartiden. Gissningsvis går den högst 15 sekunder fel. Nu kan jag inte reda ut vilken av kamerorna jag tog bilderna med, då jag har två lika och jag av någon anledning inte får fram deras serienummer i bildernas Exif längre. Men bådas klockor går så lika jag kunde ställa utan alltför mycket finlir.

Nu påstår jag ju inte att meteoren är en satellit, men eftersom objektets ursprung inte specificeras kan det vara en möjlighet tänker jag.
Juo

Post by Juo »

Kul att få exempel på dessa beräkningar och länken till sidan.
Göran Strand fotade också samtidigt utanför Krokom och vi hade telefonkontakt under tiden men han missade meteoren.
/ Juo
Nokturner

Post by Nokturner »

Ja, men då är det alltså en meteor! Kul!

Return to “Bilder”