Panstarrs och M31 - Jakob S

Bilder från galleriet
Post Reply
Takashi
spamtest: JA

Panstarrs och M31 - Jakob S

Post by Takashi »

Ny bild i galleriet
Objekt: Panstarrs och M31
Exponering: 33 X 30 sek
Fotograf: Jakob S
Teleskop: Canon EF-S 18-135mm
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Äntligen fick jag chansen att både fotografera och se kometen panstarrs! Möte upp Peter R på hans takterass och vi monterade fast båda våra kameror på montering. Jag har gjort två tidigare försök att hitta kometen men utan resultat, men så lätt allt blir när man har någon kunnig vid sin sida.

Bilden är tagen med en Canon EOS600D och ett 18-135mm kit-objektiv från Stockholm city. Den bruna sörjan (ljusföroreninganra) syns klart och tydligt, men jag är ändå väldigt nöjd med bilden.

Måste passa på att tacka Peter R, utan hans vägledning hade det aldrig blivit någon panstarrs för mig.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: Panstarrs och M31 - Jakob S

Post by Peter R »

Hej Jakob,

trevligt att du också lyckades få fram M31, M32 och M110 i din kometbild. Det var inte helt självklart märkte jag när jag satte igång :good:
Jag har låtit de blå himmelsfärgerna från början av kvällen återges i stackningen i stället för Essingeledens vackra bruna sken :D
Apropå din fundering i min tråd: du har stackat ca 15 minuter så egenrörelsen är inte farligt påtaglig. Animationen som jag la upp visar förflyttningen under 1 timme och då blir kometen alldeles för utdragen.
Därför stackade jag stjärnorna och kometen separat och la ihop dem igen i slutbilden så att båda skulle vara skarpa.

/*Peter R

Return to “Bilder”