C/2011 L4 (Pan-STARRS) - Mats Johansson, Lars Hermansson

Bilder från galleriet
Post Reply
MatsJ
spamtest: JA

C/2011 L4 (Pan-STARRS) - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by MatsJ »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2011 L4 (Pan-STARRS)
Exponering: RGB: 5:5:5 min
Fotograf: Mats Johansson, Lars Hermansson
Teleskop: OGS RC 41cm f/9
Kamera: Atik 11000M
Kommentar: Vi tycker också det behövs lite fler Pan-STARRS bilder. Här är ett försök att få fram lite struktur i de ljusaste delarna av kometen. En svag solfjädersform kan anas tycker vi.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: C/2011 L4 (Pan-STARRS) - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by Peter R »

Jag tycker också att man anar solfjädersmönstret. Snyggt fångat!
Är det hela bilden ni visar för den känns lite hårt beskuren?
Jag skrev ett inlägg om solfjädersformen i den långa PanStarrs-tråden http://astronet.alderaan.nu/phpBB3/view ... 880#p29750 .

/*Peter R
LasseH

Re: C/2011 L4 (Pan-STARRS) - Mats Johansson, Lars Hermansson

Post by LasseH »

Hej.
Bilden är faktiskt bara minimalt beskuren för att få bort lite kanteffekter som uppstod vid den ganska kraftiga oskarp mask behandlingen. Annars är datat taget med binnad (2x2) kamera och slutbilden är förminskad något för att hela ska synas på de flesta skärmar. Vi tyckte strålarna var något lättare att se på den förminskade bilden.

Så "beskärningen" beror mest på att kometen är stor och vi fläskat på med 3,7 m brännvidd, hehe.

PS. La precis märke till att min androidtelefon inte visar animeringen (nån telefoninställning kanske?). Däremot (av förklarliga skäl) får astronet bekymmer med förminskningarna när man lägger upp animeringar. Det bästa verkar vara att lägga upp en vanlig bild och sedan stoppa in animeringen i tråden eller länka till den, som många gör.

Return to “Bilder”