PanStarrs - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

PanStarrs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: PanStarrs
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 16-35/2,8 MkII
Kamera: Canon Eos 40D
Kommentar: Morgan Fröwall var på besök igår och hade tagit sig ända upp på taket mellan skorstenarna för att ta några time-lapse på kometen innan den gick ner bakom grannhusen. Kometen syns nära horisonten till vänster

Under tiden tog min kamera, som var fäst på 4"refraktorn, över 500 bilder. Detaljbilden till höger tog jag i början av kvällen när jag precis hade siktat kometen och himmeln fortfarande var ljus.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
gost
spamtest: JA

Re: PanStarrs - Peter Rosén

Post by gost »

Peter, kul att se lite modeller även i dina bilder :)

Jag tycker du fått ett väldigt bra ljus på Morgan, ligger det en lampa på marken under hans stativ? Väldigt fin nyans i himmelsfärgen också.
Peter R

Post by Peter R »

När jag fotograferar med CCD-kameran i primärfokus på OO CT-10 Newtontuben få får jag hela tiden vara närvarande för att hålla koll på följet, fokus, byta filter, starta och stoppa sekvenser osv.
Den här kvällen hade jag monterat min Eos5D MkII på 4"-refraktorn, gjort en noggrann fokusering och sedan visade det sig att den skötte sig själv alldeles utmärkt så för en gångs skull kunde jag koppla av och ägna mig åt annat.
Runt den 3:e - 4:e april passerar PanStarrs mycket nära M31 som syns väldigt svagt snett upp till höger, sett från kometen.

Ljuset på Morgan kommer från trapphuset och glasplattorna som syns här: http://astronet.alderaan.nu/view_image. ... mode=large . Det är den enda stadiga platsen eftersom takplåten svajar så fort man rör sig.
Utsikten är vidunderlig, lite som att stå på värdens tak :D

/*Peter
Morgan
spamtest: JA

Post by Morgan »

Det var lite kämpigt med den där Timelapse sekvensen jag tog.
Styrsignalen för att exponera fungerade inte på monteringen, så jag var tvungen att använda mig av en trådutlösare.
300st manuella exponeringar i snålblåsten på ett flervåningshus var inte så lätt, men det var uppfriskande och bra utsikt. :)

Nu är det bara att hoppas på att timelapsesekvensen blev ok.
// Morgan

Return to “Bilder”