Ny bild i galleriet Objekt: M109 Exponering: L:16**12 + 16 * 6 min, RGB:40*6 min Fotograf: Anders Hemlin Kommentar: Första gången jag provat med 12 minuters exponeringar.
En väldigt intressant omständighet tycker jag är mina 12 minuters exponeringar, det hade jag nog inte satsat många kronor på att det skulle gå innan jag testade. När jag använder linjefilter så kommer det nog att göra susen, sådana bilder blir för dåligt exponerade vid 6 minuter som jag har kört tidigare.
10" newton och en massa annat skräp på runt 20 kilo totalt på en EQ6, jag misstänker att vikten på tuben kanske inte har så stor betydelse, bara prylarna sitter fast ordentligt.
Jättebra ycker jag och är väl sveriges bästa M109 foto hittils. MAn blir sugen på ge dig en match på denna nån gång äöven om det kommer bli mycket svårt
Ännu en gång har du fått färger på stjärnor och det ger verkligen mer liv i bilden.
Vore väl kul att se vad du kunde göra med 109an, Robert, du brukar ju ha väldigt fin skärpa i dina bilder så där åker jag nog dit, men fråga är om du har tålamod att kompensera skillnaden i tubstorlek med exponeringstid? Det är ju en ljussvag stackare det här så det går åt många timmar innan det blir något resultat.