Blått norrsken - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Nokturner
spamtest: JA

Blått norrsken - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: Blått norrsken
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Blått norrsken lär enligt Wikipedias artikel om polarsken vara mycket ovanligt. Det kanske stämmer, jag har i alla fall inte sett det förut vad jag kan dra mig till minnes. I samband med att jag tog den här bilden nu den 17/3 låg en hel norrskenskorona rakt upp i zenith med blått norrsken. Jag borde ju ha riktat upp kameran, men var helt fokuserad på detta träd. Allt gick mycket hastigt. Jag var lite i senaste laget ute på plats, norrskenet var extremt vackert när jag parkerade bilen. Snabbt på med stativen och kamerorna på axlarna, språngmarsch fram till detta träd, snabbt som ögat få upp en kamera på stativet och så formligen snabbskjuta bilden utan allt för stora omsvep eller inriktningar av kameran. Sedan blev jag varse koronan rakt upp, men nu hade jag ju trädet inställt i bra sikte och hoppades på mer blått norrsken ovan detta. Jag skulle riktat om till koronan... Allt var sedan över innan jag hann få upp den andra kameran för koronafotot. Men detta blev ju också en fin bild tycker jag. Horisonten lutar lite, men jag vill inte klippa grenar på trädet genom att räta upp. Kanske gick det inte till exakt så här, efter en liten stund riggade jag upp kamerorna på två olika platser och sprang som en tätting över isen mellan dem. Lite kaotiskt och stridens hetta över det hela :-)

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Return to “Bilder”