testade nya reduceraren till fl 72

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

testade nya reduceraren till fl 72

Post by Bengt »

Min wo har tills nu i stort sett förutom vid två undantag endast tjänstgjort som guidetub.
Men det blev dax att äntligen bli färdig till att testa om den kan duga för foto med reducerare/flattnern isatt.Utan denna på en fl 72 gör att den blir oplan som en woc gryta. :D
Den nya WOFLT6 reduceraren inköptes och testades igår. Hör och häpna den var faktiskt bättre än väntat. Har dock något fenomen på kanterna som jag dock misstänker har mer med avståndet till reduceraren att göra än att den är felbyggd som alla andra Wo reducerare jag köpt innan varit.
Har inte helt rätt adapter på min snurra som gör den hamnar ca en cm länge bort än den kunde gjort om den kunde skruvats direkt fast i filtersnurran. Kan det vara möjligt att Wo faktiskt har byggt en reducerare som nästan funkar? :D Någon här som fått likande stjärnmönster i kanterna som kan härleda det till en klar orsak? Om det inte är reducerare fel så kan det klart också bero på för små filter i snurran (1.25).
Bilden är bara en kort testbild och diset igår gjorde att jag inte kan göra några klara slutsatser hur optiskt bilder påverkas i skärpan. Kul få med lite större bildfält men inte så kul som att sniffa fram närbilder ändå tycker jag :D
Min gamla H9 lär ju inte ha några problem i framtiden tjäna som fotokamera till denna setup utan optiska konstigheter. Tanken är väl att jag ska spara lite exp tid i framtiden med färginfo via denna setup
Testbilden som blev på en stjärnrik del ligger här.
http://www.astropixlar.com/test/M44-LRGB2.jpg

Bengt
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: testade nya reduceraren till fl 72

Post by Takashi »

Hej Bengt!

Är det vanligt med att WO's flatteners inte fungerar? Har de kvalitetsproblem? Jag skrev precis en tråd på cloudynights där jag har problem med min flattener!
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ll/fpart/1

/ Jakob
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: testade nya reduceraren till fl 72

Post by Bengt »

Man kan väl säga man får vad man betalar för skulle jag säga.
Har väl ägt minst 3 olika wo flattner innan ingen har varit byggd och optimerad för monokamera med snurra.
Åtminstone har den inte funkat som en kvalitets flattner.
Men vad kan man förvänta sig med en optiskt produkt som kostar ca1500kr.
Man får inte ens ens ett par glasögon för den summan idag.

Bengt
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: testade nya reduceraren till fl 72

Post by Takashi »

Jag vet inte, men för de pengarna så förväntade jag mig åtminstone något som gav en sånär plan bild... inte något som förvärrade situationen än mer.

Return to “Allmänt”