Svanen - Mikael Mårtensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Svanen - Mikael Mårtensson

Post by Robert »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cygnus - Svanen
Exponering: 30-40min
Fotograf: Mikael Mårtensson
Kommentar: Här är en 30 eller 40min exponering på Svanen från en ganska mörk plats. Bilden är tagen med gammal hederlig film, Kodak Elite Chrome 200. Ett 50mm objektiv på f/4 användes. Notera meteoren i den mörka nebulosan till höger om Nordamerikanebulosan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: Svanen - Mikael Mårtensson

Post by Starsoft »

Härligt att se ett sådant fint exempel på hederligt astro-hantverk.

Blir nyfiken på hur du hanterade min stora skräck inför filmfoto, vilken metod användes för att ställa skärpan?

Vad använde du för montering, gick det att köra utan guidning med så kort brännvidd?

Användes något filter, typ UHC för att dämpa stjärnorna?

Också värt att undra över varför bilden inte är täckt av spindelväv i form av satelitspår?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
mikael

Re: Svanen - Mikael Mårtensson

Post by mikael »

Hej, tack för kommentar! :)
Skärpan blir tillräckligt bra endast genom att ställa 50mm objektivet på oändligheten. Men jag tror också att det blir skarpare i och med att jag har bländat ner objektivet från f/2.8 till f/4. Oändlighetsmarkeringen funkar till och med tillräckligt bra på mitt 200mm objektiv, men då blir det inte så skarpt som det skulle kunna bli. Det är sant att det är jättesvårt att fokusera genom till exempel ett teleskop. Jag har försökt det och det blir aldrig helt perfekt. För att göra det skulle man behöva en kniveggsfokuserare eller liknande. Men som sagt, med korta bränvidder och fasta objektiv så är det inga större problem.

Jag använde en Skywatcher h-eq5 och jag guidade med ett hemmagjort hårkors i ett gammalt okular. Det härliga med korta brännvidder är att man bara behöver rätta till guidningen var 5 eller 10 min så man har tid att se stjärnhimlen också :)

Använde bara ett uv-filter för att skydda linsen. Det är bra dynamik i en diabild så stjärnorna blir ofta inte allt för utbrända.

Tja, sateliterna har jag väl haft tur med :) Det är väl en av fördelarna med gammal film; den är väldigt förlåtande. Det ska nog till en väldigt ljus satelit för att lämna spår på bilden. Ljussvaga sateliter har nog svårt att fastna p.g.a. reciprocitetsfelet.

Den natten jag tog bilden var suverän. Det är ottroligt vad mycket man kan se bara med blotta ögat när man har en mörk himmel. Jag kunde med kikare se bland annat nordamerika- och slöjnebulosan tydligt.

Under tiden jag tog bilden drog det faktiskt över lite moln men det verkar inte som om det har påverkar så mycket :)

Jag har ett par stycken bilder till från samma kväll som jag ska lägga upp senare. Jag har nog sammanlagt 1.5 timma med exponering på Svanen men Iris klagar när jag försöker lägga ihop dem, det är för mycket stjärnor :) ska lägga ihop dem manuellt när jag har tid. Har tentaperiod nu så det är stressigt.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se

Return to “Bilder”