Jupiter \"X\" - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter \"X\" - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter "X"
Exponering: "X"
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!

"Jupiter X"... Oh, vilken mystik, va?

Tvärr, är det inget spännande eller mystiskt som ligger bakom namnet på denna bild... Det är bara så odramatiskt, att jag "hittade" denna tagning på Jupiter på hårddisken.. Den enda info jag har om filen, är att den heter:"18_vdubY8castr"! Förmodligen kommer filen från de tagningar jag försökt att rädda, när datorn vägrade öppna filer jag tagit med "lill -laptopen"... I och med att jag kört filen genom vdub och sedan genom både castrator och firecapture debayer, har alla uppgifter från originaldatan "försvunnit"! Jag skall öppna mina hårddiskar i "lilldatorn" och se ifall jag kan identifiera någon av filerna och matcha den med denna...
I alla fall var rådatan ganska bra, och vad jag kan se, är att C9:an har använts samt att seeing var ca: 6-7/10, men transparensen var lite knackig. Ordningen i mitt ".avi -bibliotek" lämnar mycket i övrigt att önska, speciellt efter kaoset med filer som inte går att läsa utan att datorn hänger sig. Jag återkommer med info om bilden, så snart (om) jag hittat någon! Det går nog även att matcha bilden mot en simulation i tex. calsky, men jag är tyvärr inte utrustad med liknande program...

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter \

Post by utas »

Hej, det är jag som hör av mig... -kunde inte låta bli.. :D

-Glömde ju: Bearbetad i Vdub, Castrator, Firecapture deabyer, Registax 6, och PS CS3. 2500 frames i stacken utav 9000... alltså tagen med 60 fps.

//Roger.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter \

Post by utas »

Och här, en "rättvänd"!
jupiter x b.jpg
jupiter x b.jpg (50.21 KiB) Viewed 2740 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter \

Post by Peter R »

Ännu en jättefin Jupiter du har plockat ut ur gömmorna och jag tycker du har en lyckats väldigt bra med färgskalan. Du har fått med den bubbliga strukturen i SEB som följer GRS väldigt tydligt. Något av dina program verkar dock ha spegelvänt bilden.
Jag skulle tro att du har fotograferat den någon gång mellan nyår och 3:e januari i år. Den påminner om Christopher Gos bild på Alpo http://alpo-j.asahikawa-med.ac.jp/kk13/j130101z.htm så jag antar att ditt datum ligger i närheten.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter \

Post by utas »

Tack, Peter!

Nu har jag vänt på steken.
Tyckte att det var nåt som inte "stämde"!
Det hände förmodligen när jag "resizeade" den i R6. Kollade, och originalbilden var rättvänd.

Fast å´andra sidan, kallade jag ju bilden för "Jupiter X", så nåt mysko skall det ju vara med den! :D

Skall gå igenom filerna igen, konstigt att jag inte hittar mappen, eller resten av .avi:erna... -Jag vet att jag råkade radera en hel kvälls tagning, och bara lyckades spara ett par .avi:er, det kan vara från den tagningen!

Ja, det är otroliga virvlar i GRS´s kölvatten, de sträcker sig nästan ett kvarts varv runt planeten. Vi skall inte gnälla allt för mycket över lite snålblåst här på Jorden...

Mvh, Roger.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter \

Post by stoffe »

Denna Jupiterbild är bland favoriterna som du tagit! Jag önskar att jag med kunde ta några liknande planetbilder någon gång, du har lyckats fånga fantastiska detaljer tycker jag och kul att få se "framsidan" av Jupiter. Fina färger oxå!

Är det så att formatet man får från din kamera inte kan läsas direkt i Registax? Jag kan inte öppna videofilerna från min systemkamera och inte heller från UAAs DFK 31AF03.AS kamera i R6.

Grattis till en fantastisk planetbild!!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter \

Post by utas »

Tackar, Stoffe!

Planetfoto handlar till stor del om att ha tur med seeing, transparens och väderförhållanden. Har du inte elementen på din sida, finns det heller "inget" att fota... Det hjälper inte att ha fläktkylda tuber med superapertur, dyra kameror eller monteringar för 100 000:- tals kronor. Man kan kallt räkna med att bara 1 av 10 sessioner bär frukt. Det man kan göra, är att lära sig kameran och vilka inställningar som påverkar vad samt lära sig anpassa inställningarna efter nattens förhållanden. Bra följe är viktigt samt att alltid ha en välkollimerad och nedkyld tub.

Jag vet, sedan ditt besök hos mig i vintras, att du har bra pejl på allt det där, och kommer bara tillfället så har du bra bilder i din hand! Som sagt, nästa tillfälle du är på ön och jobbar, så drar vi ut i fält! Teleskop har jag som sagt som du kan låna, ta bara med laptop och kamera! :good:

Det stora problemet med mina .avi:er har varit att så fort jag försöker att öppna dem i min "XP -dator", låser sig hela faderullan. Det jag kunnat göra, är att köra dem genom "castrator" i foto -laptopen och sedan föra över dem till "XP -datorn" där jag har mina bildbehandlingsprogram. Vissa filer har inte ens gått att öppna i castrator, då har jag först kört dem genom Virtual dub, sedan "castrerat" dem.

Problemen med datan från er DFK -kamera har säkert att göra med R6:s svårigheter att debayera datan. Datan från min DBK.21.618 är oduglig när man kör den i R6, man får ett rutmönster över hela bilden.

Jag antar att du använt Y800/Y800 codec? Har du tagit idatan i YUY2/RGB 24 codec, prova att köra den genom vdub, det brukar rädda många "korrupta" filer!

Y800 codec:

Prova att köra datan från DFK:n genom först Virtual dub; Öpnna filen först, sedan väljer du "direct stream copy" under fliken "video". Efter det, sparar du under "file", som "old format video". Efter det har du en kopia som så gott som alltid går att öppna. Sedan kör du den genom "castrator", välj storlek 320x320, det brukar vara lagom om du inte har månar du vill ha med. Kolla att "debayer safe" är ikryssad. Efter det (puh!), kör du filen i "Firecapture debayer" -programmet. Du har nu en färgfil som R6 tycker om. Om du vill, kör den genom vdub igen, och klipp bort dåliga partier, eller ev. korta ner den till bra längd. Hög förstoring på planeten, ca: 2 min, Mänskligt stor förstoring, ca: tre minuter. Saturnus kan du ta upp till 6 min sekvenser på, Jupiter roterar snabbare, så där får man rotationsoskärpa snabbt.

Hoppas detta hjälper dig, hör av dig när du är på gång "österut"!

Mvh, Roger!

Return to “Bilder”