Objekt: Jupiter "X"
Exponering: "X"
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!
"Jupiter X"... Oh, vilken mystik, va?
Tvärr, är det inget spännande eller mystiskt som ligger bakom namnet på denna bild... Det är bara så odramatiskt, att jag "hittade" denna tagning på Jupiter på hårddisken.. Den enda info jag har om filen, är att den heter:"18_vdubY8castr"! Förmodligen kommer filen från de tagningar jag försökt att rädda, när datorn vägrade öppna filer jag tagit med "lill -laptopen"... I och med att jag kört filen genom vdub och sedan genom både castrator och firecapture debayer, har alla uppgifter från originaldatan "försvunnit"! Jag skall öppna mina hårddiskar i "lilldatorn" och se ifall jag kan identifiera någon av filerna och matcha den med denna...
I alla fall var rådatan ganska bra, och vad jag kan se, är att C9:an har använts samt att seeing var ca: 6-7/10, men transparensen var lite knackig. Ordningen i mitt ".avi -bibliotek" lämnar mycket i övrigt att önska, speciellt efter kaoset med filer som inte går att läsa utan att datorn hänger sig. Jag återkommer med info om bilden, så snart (om) jag hittat någon! Det går nog även att matcha bilden mot en simulation i tex. calsky, men jag är tyvärr inte utrustad med liknande program...
Mvh, Roger.

Klicka for att se stor version av bilden