M31 Andromeda - Starfish

Bilder från galleriet
Starfish
spamtest: JA

M31 Andromeda - Starfish

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 18min Subs, 10min darks, 4 flats, 2 darkflats.
Fotograf: Starfish
Teleskop: Canon EF-S II 18-55mm
Kamera: Canon EOS 450D
Kommentar: Ja detta är första bilden tagen med EQ6an, första eqvatoriella monteringen för mig och den frös ganska kort eller under tiden jag tog bilderna till denna.. Jädra kinaklister haha, idag blir det nya tag med litiumfett och termobyxor!

Mvh Marko

Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Wolwerine

Re: M31 Andromeda - Starfish

Post by Wolwerine »

Gött att du är igång med monteringen! :good:
Har du haft kallt då du misstänker att fettet frös ihop och att det påverkade guidningen?

Då jag körde mina bilder på plejaderna du hjälpte mig att redigera låg tempen på -14.
Har även kört monteringen i -35 under första tiden jag ägde den och den guidade om än galet på grund av andra orsaker när min inte hade koll.

Intressant att veta om det finns skäl att byta till smörjning som pallar lägre temperaturer även om jag tycker att guidningen rullade på bra på plejaderna med sina 1 min * 30 st inklusive testbilder och darks, total tid i -14 ca 3,5 timmar.
BjörnL

Post by BjörnL »

Snyggt! :good:

Ser att du skrivit i beskrivningen "2 darkflats". Vad är det?
Starfish

Post by Starfish »

Wolwerine wrote:Gött att du är igång med monteringen! :good:
Har du haft kallt då du misstänker att fettet frös ihop och att det påverkade guidningen?

Då jag körde mina bilder på plejaderna du hjälpte mig att redigera låg tempen på -14.
Har även kört monteringen i -35 under första tiden jag ägde den och den guidade om än galet på grund av andra orsaker när min inte hade koll.

Intressant att veta om det finns skäl att byta till smörjning som pallar lägre temperaturer även om jag tycker att guidningen rullade på bra på plejaderna med sina 1 min * 30 st inklusive testbilder och darks, total tid i -14 ca 3,5 timmar.
Jo den smörjningen som var i fick motorn att "stalla" börja hacka o väsnas nu efter bytet till litium som klarar -35 så går den som smort. Körde den i upp till -17 minus och idag så var det väl runt -20 när jag körde utan problem :)
BjörnL wrote:Snyggt! :good:

Tack Björn :) det är mörka flats, ser ut som vanliga flats men mörkare så man ser graderingen rätt så bra, vet inte riktigt var dom gör för skillnad men jag har fått rätt så flata bilder iaf så nått gör dom hehe

Ser att du skrivit i beskrivningen "2 darkflats". Vad är det?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Starfish

Post by Starfish »

Bilden är helt processerad i StarTools :) glömde nämna det, riktigt fint och lätt program

Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Härligt o se att du kommit igång Marko. :good:

Hur tusan gör ni grabbar för att inte frysa ihjäl i sådana tempraturer?
Min sista vända ute var det "bara" 17-18 minus. Termo byxor, långkallingar och mjukis brallor... o jag höll ändå på att dö!! :shy:
Till råga på eländet bråkade precis allt! (ikl.kina klistert)

Darkflats eller flatdarks (tomejto-tomaato) är kalibrerings bilder till flatsen. Funkar på samma sätt för dina flatframes som darkframes gör för dina lightframes(subs).

Mvh,
Daniel
Starfish

Post by Starfish »

Init4theimaging wrote:Härligt o se att du kommit igång Marko. :good:

Hur tusan gör ni grabbar för att inte frysa ihjäl i sådana tempraturer?
Min sista vända ute var det "bara" 17-18 minus. Termo byxor, långkallingar och mjukis brallor... o jag höll ändå på att dö!! :shy:
Till råga på eländet bråkade precis allt! (ikl.kina klistert)

Darkflats eller flatdarks (tomejto-tomaato) är kalibrerings bilder till flatsen. Funkar på samma sätt för dina flatframes som darkframes gör för dina lightframes(subs).

Mvh,
Daniel

Tack så mycket Daniel :) full rulle nu!
Jodå det blir en del kläder, idag hade jag 2 strumport ett par sockar hyfsat bra skor 3 handskar (2 tunna och en tjock) termobyxor 2 tshirtar och en tjocktröja, halsduk, mössa, ställ och halsduk :) ändå frös min fötter till is och skägget fick istappar! men man gör det bästa av sitiuationen :D ja kinaklistret är inte kul, det gäller även elektroniken som jag tror jag ska sätta min frostvärmare under på en palla för den failar rätt mkt även kontrollens funktioner osv idag var det verkligen för kallt. Men smörjningen jag gjorde till litium fett gjorde stor inverkan speciellt på DEC axeln som jag omsmörjt (RA med). Nu är det bara skjusteringar kvar för att flytta motorn lite längre ifrån masken så jag slipper stall i Ra när den påfrestas, inne funkade setupen men inte ute då allt drog ihop sig av kylan så ska flytta ifrån den lite från masken för at ge den lite andrum sedan ställa in backlash utomhus i kylan så den går 100%igt :P tog dock 2 timmar innan den börja strula så det är nog inte mkt som ska göras iaf :)

Tack för svart om darkflatsen då e det altså bra att ha dom!

Mvh Marko

Starfish

Post by Starfish »

Hade finbesök av torbjörn här på forumet med, en riktigt trevlig människa som jag ska köra Deepsky race med nångång i februari på min zero ströljus plats på gården, alla är välkommna!! Hålanda blir det hemma hos mig med kaffe o bullar!

Mvh Marko

Robert
Site Admin

Post by Robert »

Trevlig första bild med monteringen. Kylan gör det inte lättare första gångenrna med nya prylar, Vi får hoppars på klart och lite varmare väder snart.
Peter R

Post by Peter R »

Fin första bild med följe och det är inte lätt med den extrema kyla som har slagit till. Enligt SMHI blir det flera plusgrader i nästa vecka men då naturligtvis även regn.
Du har lagt himmelsbakgrunden på rent svart vilket man ofta gör för att inte behöva brottas med bakgrundsbruset. Men det finns många nackdelar med den metoden, dels så riskerar du att klippa bort även relevant information som svagare nebulositet i Andromeda, dels så är de flesta LCD-skärmar inställda så de klipper i lågdagrarna vilket gör att ännu mera försvinner.
Vanliga värden för bakgrunden brukar ligga på 15-30 (av 255), vilket man väljer är en smaksak.
Jag är säker på att du kan få ut betydligt mera med 18 minuters exponering från en helt mörk plats. Jag gjorde en fultest för några år sedan att pressa en bild på M31 tagen inifrån Stockholm på bara 7x30 sek för att se vad som gick att få fram http://astronet.se/view_image.php?id=179 .

Är bilden tagen med en 18-55? Bildfältet påminner mer om 150mm eller 200mm om du inte har delbeskurit den.
Om det är ett teleobjektiv så kan du testa om du verkligen behöver flats och darks, såvida du inte har tagit dem i övningssyfte. Ofta har de ett ganska jämt belyst synfält utan för mycket vignetering om du bländar ner 1 eller 2 steg. Och då kan du lägga tiden på att ta flera subs.

/*Peter R
Starfish

Post by Starfish »

Robert wrote:Trevlig första bild med monteringen. Kylan gör det inte lättare första gångenrna med nya prylar, Vi får hoppars på klart och lite varmare väder snart.
Tack :) ja kylan är hemsk, det var väldigt svårt o få till motorerna då den var aningen felställd på Ra axeln men det gick ju iaf hehe, hade problem med elektroniken också LCD skärmen är ju katastrofal i kylan och monteringen slutade svara när det var som kallast. Jag har köpt in en värmefläkt idag som ska stå riktad mot monteringen ikväll och även mina händer så ska jag se om jag kan få till det riktigt bra. Blir klar himmel idag fast kylan är oundviklig synd att man inte bor i Malaysia!!
Peter R wrote:Fin första bild med följe och det är inte lätt med den extrema kyla som har slagit till. Enligt SMHI blir det flera plusgrader i nästa vecka men då naturligtvis även regn.
Du har lagt himmelsbakgrunden på rent svart vilket man ofta gör för att inte behöva brottas med bakgrundsbruset. Men det finns många nackdelar med den metoden, dels så riskerar du att klippa bort även relevant information som svagare nebulositet i Andromeda, dels så är de flesta LCD-skärmar inställda så de klipper i lågdagrarna vilket gör att ännu mera försvinner.
Vanliga värden för bakgrunden brukar ligga på 15-30 (av 255), vilket man väljer är en smaksak.
Jag är säker på att du kan få ut betydligt mera med 18 minuters exponering från en helt mörk plats. Jag gjorde en fultest för några år sedan att pressa en bild på M31 tagen inifrån Stockholm på bara 7x30 sek för att se vad som gick att få fram http://astronet.se/view_image.php?id=179 .

Är bilden tagen med en 18-55? Bildfältet påminner mer om 150mm eller 200mm om du inte har delbeskurit den.
Om det är ett teleobjektiv så kan du testa om du verkligen behöver flats och darks, såvida du inte har tagit dem i övningssyfte. Ofta har de ett ganska jämt belyst synfält utan för mycket vignetering om du bländar ner 1 eller 2 steg. Och då kan du lägga tiden på att ta flera subs.

/*Peter R
Tack så mycket Peter! nej verkligen inte, inte kul o tappa känsel i armar o ben och skägget får istappar hehe. Du har så sant i det du säger, jag tror jag klipte lite utkanter på galaxen och även satelliterna blev klippta men fick iaf bort bruset, jag kör med LED skärm när jag redigerar är det bättre? har två stycken en stor 24 LCD och en 22 LED. Jag missade faktiskt och använda colour samplern, skulle nog gjort det och fått till svärtan bättre, blir till nästa gång tack för tipset! Snygg bild, och riktigt bra med detaljer för en 7x30 exponering. Det är ju lite brottning med månen nu så får ju inte till det kolsvart än men jag tror när det är nymåne att exponeringarna kommer ge mycket mer än vad dom gjort hittils.

Du har riktigt skarpa ögon kan jag säga bilden är tagen med ett 70-300mm objektiv inställt på 200mm, trodde jag tryckt rätt när jag la upp den men det gjorde jag inte hehe.. Ska testa o stacka utan flats och dark nu o se om det är effektivt, jag litar på att du kan detta iaf så det är ju ett måste. Bländar ner menar du att höja eller sänka f-talet ? denna bild är tagen med bländaren på 5.

Mvh Marko

Peter R

Post by Peter R »

Jag har själv 3 ömma fingertoppar från i förgår när jag var ute i 4 timmar.
Normalt har jag ett handtag på teleskopet vilket gör att jag kan bära det som en resväska även med handskar. Men jag hade monterat av det för jag behövde skruvarna till monteringen. Så jag bar in teleskopet med fingertopparna i tubringarna och 20 sekunder räckte för att de skulle bli vackert rödlilla och knappast någon känsel förutom stickningar. Idag är det lite bättre men jag kommer att montera tillbaka handtaget innan jag går ut igen.

Beträffande bländare så är ett lågt, tal exenpelvis 2,8 , 4 , 5,6 en stor öppning. Om du bländar ner så går du mot högre tal som 8, 11, 16.
70-300 zoomar brukar ligga på 4,5-5,6 , vilket betyder att den största bländaren 4,5 gäller för 70mm-läget och så glider den ner till 5,6 vid 300mm-läget. Objektiven ger oftast sin bästa skärpa och minsta vignetering nerbländat 2 steg men i astronomisammanhang blir det ofta för ljussvagt så det kan då vara onödigt att blända ner om du får bra skärpa på full öppning.

Det går inte att säga vilken skärm som är den bäst rent allmänt utan högdager- och lågdagerteckning, färgriktighet och linearitet är viktiga egenskaper.
Jag skickar med en gråskaleramp som visar 10 fält från helt svart till vänster (0,0,0), till höger (10,10,10). Siffrorna är R,G,B-värden på respektive fält.
Om du öppnar den i Photoshop i 100% och trycker 2 gånger på "f" så att bilden visas med svart runt om och utan paletter och menyer så kan du avgöra var du kan börja separera valörerna. Mät med pipetten för att få reda på det lägsta värdet. På min bärbara dator kan jag se separationen mellan (3,3,3) och (2,2,2). Det är inte ovanligt att det lägsta värdet ligger så högt som (10,10,10) dvs, att allt under detta värde ser svart ut på skärmen.
Därför tycker jag att det kan vara vettigt att inte ha relevanta detaljer under detta värde för de kan gå förlorade på många skärmar.
Om du har 15-30 på himmelsbakgrunden så är du säker på att alla kan se alla nyanser i din bild. dessutom så är det mera realistiskt med tanke på att himmeln aldrig är helt svart, i vart fall inte i Stockholm
icon_thumbupdown.gif
icon_thumbupdown.gif (482 Bytes) Viewed 5644 times
/*Peter R
Svartramp.png
Svartramp.png (3.51 KiB) Viewed 5644 times
Starfish

Post by Starfish »

Peter R wrote:Jag har själv 3 ömma fingertoppar från i förgår när jag var ute i 4 timmar.
Normalt har jag ett handtag på teleskopet vilket gör att jag kan bära det som en resväska även med handskar. Men jag hade monterat av det för jag behövde skruvarna till monteringen. Så jag bar in teleskopet med fingertopparna i tubringarna och 20 sekunder räckte för att de skulle bli vackert rödlilla och knappast någon känsel förutom stickningar. Idag är det lite bättre men jag kommer att montera tillbaka handtaget innan jag går ut igen.

Beträffande bländare så är ett lågt, tal exenpelvis 2,8 , 4 , 5,6 en stor öppning. Om du bländar ner så går du mot högre tal som 8, 11, 16.
70-300 zoomar brukar ligga på 4,5-5,6 , vilket betyder att den största bländaren 4,5 gäller för 70mm-läget och så glider den ner till 5,6 vid 300mm-läget. Objektiven ger oftast sin bästa skärpa och minsta vignetering nerbländat 2 steg men i astronomisammanhang blir det ofta för ljussvagt så det kan då vara onödigt att blända ner om du får bra skärpa på full öppning.

Det går inte att säga vilken skärm som är den bäst rent allmänt utan högdager- och lågdagerteckning, färgriktighet och linearitet är viktiga egenskaper.
Jag skickar med en gråskaleramp som visar 10 fält från helt svart till vänster (0,0,0), till höger (10,10,10). Siffrorna är R,G,B-värden på respektive fält.
Om du öppnar den i Photoshop i 100% och trycker 2 gånger på "f" så att bilden visas med svart runt om och utan paletter och menyer så kan du avgöra var du kan börja separera valörerna. Mät med pipetten för att få reda på det lägsta värdet. På min bärbara dator kan jag se separationen mellan (3,3,3) och (2,2,2). Det är inte ovanligt att det lägsta värdet ligger så högt som (10,10,10) dvs, att allt under detta värde ser svart ut på skärmen.
Därför tycker jag att det kan vara vettigt att inte ha relevanta detaljer under detta värde för de kan gå förlorade på många skärmar.
Om du har 15-30 på himmelsbakgrunden så är du säker på att alla kan se alla nyanser i din bild. dessutom så är det mera realistiskt med tanke på att himmeln aldrig är helt svart, i vart fall inte i Stockholm
icon_thumbupdown.gif
/*Peter R
Svartramp.png
Haha ja det är inte kul men den ilande kylan, jag ska nog se om jag kan få tag i ett par handskar med värmeslingor på. Jag har precis fixat en värmefläkt på 2000w som ska värma upp mig och montering. Du får se till och ha handtaget på, jag har för mig att man kan få riktiga skador av sånt, köld skador.

Ja det var lite så jag tänkte, så när du säger blända ner så menas det att öka F-talet. Det stämmer detta med objetivet, stjärnorna jag tog på orion förstörde kvaliteten för mig så den blev oanvändbar tycker jag, stjärnorna fick en liten oskärpa som en nedåtpekande diffraktion och på dom jag tagit med högre f-tal har gett mig runda stjärnor, tack för infon då vet jag säkert vad det är som påverkat mina stjärnor ska kör allt över 5 från och med nu, 4.5 var det jag fick dåliga stjärnor på.

Tack för skärmrampen, ändrade inställningarna på Ledskärmen så jag kunde se skillnaderna innan så var det bara helt svart nu kunde jag se alla olika toningar.Tack för tipsen än en gång dom är guld värda, ska alltid köra mellan 15-30 med pippetten så att det blir en mera naturlig svart bakgrund!

Mvh Marko

BjörnL

Post by BjörnL »

Finns billiga handskar med värmeslingor på Clasohlsson. Jag har jättesvårt att se de olika toningarna i bilden. Kan se dem om jag verkligen anstränger mig, men det är på gränsen. Vad ska man ändra för att se dem tydligare? Har provat med brightness och contrast.
anders

Post by anders »

Starfish wrote:Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 18min Subs, 10min darks, 4 flats, 2 darkflats.
Fotograf: Starfish
Teleskop: Canon EF-S II 18-55mm
Kamera: Canon EOS 450D
Kommentar: Ja detta är första bilden tagen med EQ6an, första eqvatoriella monteringen för mig och den frös ganska kort eller under tiden jag tog bilderna till denna.. Jädra kinaklister haha, idag blir det nya tag med litiumfett och termobyxor!

Mvh Marko

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hej Marko. Jag tycker att du fått till en härlig bild, jag har hittils bara sett den på min iPad, det ska bli spännande att ta upp den på 27" macen.Angående exponeringen, är det 18 min i ett svep ? Så till frågan om fettet i monteringen. Själv har jag en ny HEQ 5, finns någon beskrivning om tillvägagångssätt på nätet angående fettbyte.
Mvh Anders.