M1 Krabbnebulosan - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
skafar65

M1 Krabbnebulosan - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Krabbnebulosan
Exponering: Ha:SII:OIII 2x10min (20min)
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: Meade 12" LX200ACF f/6,3
Kamera: SBIG STF8300M FW8
Kommentar: Jag väntar fortfarande på den där kvällen då allt stämmer. I brist på annat så kommer här en bild på M1 i HA,SII och OIII. Första försöket med fokalreducerare. Inte det objektet man behöver en fokalreducerare till egentligen men i paniken som uppstår då himlen plötsligt öppnar sig så fick det bli första bästa och lägligaste objekt. Som vanligt för lite exponeringstid! Obalanserad montering efter montering av fokalreducerare (som säkert väger tre kilo!) gjorde att jag fick utdragna stjärnor efter en timme!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: M1 Krabbnebulosan - Mikael Skafar

Post by Lazze »

Förstår vad du menar med att man inte är 100% beredd när det plötslift dyker upp ett tillfälle. Man får ju nästan panik bara att för att kunna ta några provskott. Det brukar alltid vara något man ändrat och justerat sen sist.

Det är riktigt bra med detalj för såpass kort exponeringstid. Vists är det härligt med snabba teleskop? Hur har du matchat färgerna till filtren? En del stjärnor ser lite gröna ut på min monitor.

/Lasse
Takashi
spamtest: JA

Post by Takashi »

Fast din panik märks inte i denna bild kan jag säga, den är helt fantastisk! Och hur är det möjligt att kunna få så mycket detaljer med bara 20 minuters exponering? Otroligt!
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Tack ska ni ha! Stjärnfärgerna blir lite konstiga då det inte är traditionella RGB filter. Jag kan inte få till dem bättre. Kanske någon som vet hur man gör? Ja det är härligt med en så snabb optik! Fantastiskt med detaljer även i de enskilda subbarna!

Mvh //Micke
Starfish

Post by Starfish »

Riktigt snygg bild Micke :)

Mvh, Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Frazze

Post by Frazze »

skafar65 wrote:Hej

Tack ska ni ha! Stjärnfärgerna blir lite konstiga då det inte är traditionella RGB filter. Jag kan inte få till dem bättre. Kanske någon som vet hur man gör? Ja det är härligt med en så snabb optik! Fantastiskt med detaljer även i de enskilda subbarna!

Mvh //Micke
Kanonfin bild!

Här har jag kört SCNR i PixInsight för att få bort grönsticket.
m1_2013-0117_cdk17_f4.5_hso20min_sbigstf8300m1.jpg
m1_2013-0117_cdk17_f4.5_hso20min_sbigstf8300m1.jpg (212.17 KiB) Viewed 4659 times
Om du inte har PixInsight finns det ett plugin till Photoshop som skall efterlikna SCNR i PixInsight.
http://blog.deepskycolors.com/archivo/2 ... green.html

Mvh
Daniel
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Daniel

Den blev ju mycket bättre! Tack för tippset! Jag använder din variant här på Astronet i stället tills jag satt mig in i detta.

Mvh //Micke
Starfish

Post by Starfish »

HLVG finns också som tar bort det gröna i Photoshop :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Frazze

Post by Frazze »

Starfish wrote:HLVG finns också som tar bort det gröna i Photoshop :)
Japp, det är det pluginet jag länkade till.

Mvh
Daniel
Frazze

Post by Frazze »

Hej igen!
Jag tror att du skulle kunna krama ut lite mer detaljer med hjälp av deconvolution.

Här är en aninmering som visar skillnaden det gjorde när jag testade lite på din bild.
Observera att om man ska göra det riktigt så skall detta göras på linjärt rådata, och inte på en stretchad jpeg som detta. Då kommer resultatet bli mycket bättre.
Image

Jag har kört 30 iterationer med Lucy-Richardson deconvolution.

Mvh
Daniel
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Daniel

Snyggt! Jag försökte mig på detta också men får bara en massa svarta prickar och ringar runt stjärnorna. Är det i Maxim DL du kör detta?

Mvh //Micke
Frazze

Post by Frazze »

skafar65 wrote:Hej Daniel

Snyggt! Jag försökte mig på detta också men får bara en massa svarta prickar och ringar runt stjärnorna. Är det i Maxim DL du kör detta?

Mvh //Micke
Tjena.
Nej jag har gjort det i PixInsight.
Jag har maskerat bakgrunden så ingen deconvolution körs på den då det är onödigt och den kan få artefakter.
Ringar runt stjärnor är ett vanligt problem med decon så där är det viktigt att använda en stjärnmask för att undvika detta. Har Maxim DL stöd för användning av masker vid deconvolution?

Return to “Bilder”