Ikväll testade jag mitt nya grab'n'go teleskop som jag skaffade häromdagen. Har ett 6" GSO Newton på EQ3 stativ sen ett par år tillbaka,
men eftersom jag bor i lägenhet blir det mer och mer sällan jag orkar släpa ut det till bilen och åka nånstans och montera det..
Så det blev ett litet billigt ihopskjutbart 5" dobson med 650mm brännvidd och rödpunkts sikte.
Kl 21.30 tog jag teleskopet under armen och 3 okular (32, 15 och 9mm) i fickan och gick 100m från där jag bor till ett bord som är skyddat från direkt ljus. Fantastisk fin stjärnhimmel och inte särskilt ljusförorenat då jag bor i ett litet samhälle.
Började med att försöka se kometen C/2012 K5 med 32mm okularet (ca 20x). Hittade den nästan direkt och bytte till 15mm. Men det gick inte att få fokus med det okularet tyvärr..
Är ett widefield plössl från TS. Men det funkade om jag sköt ihop tuben lite så sekundär-spegeln kom närmare primären. Synd för det är mitt favorit okular..
Provade 9mm (ca 72x) och då syntes kometen ganska tydligt som en diffus boll. Kul! Då har man iallafall sett den!
Sen tog jag en titt på M31, M33, M81, M82, M101, M42 (trapetzium stjärnorna syntes tydligt) och till sist Jupiter. Hade bara tagit med okular som kunde förstora max 72x tyvärr, men kunde se 2 band tydligt och även urskilja det 3:e lite smalare bandet. 4 Månar och en stjärna som nästlat sig in bland månarna.
Jag gjorde ett skydd av liggunderlag att trä över tuben för att skydda den öppna designen mot ströljus, och skydda sekundären mot min utandningsluft. Men det glömde jag tyvärr hemma så efter ungefär 1 timme fick jag avbryta pga imma på sekundären. Tog en sista titt på kometen innan teleskopet immade igen, och den hade flyttat sig märkbart under den timmen. Konfirmerade även via stellarium och CdC när jag kom hem. Ang teleskopet så är jag supernöjd! Lite rapplig fokuserare och jag saknar optisk sökare, men i övrigt väldigt rejält och smidigt och optiken verkar helt okej.
Mvh Björn
First light: Skywatcher Heritage 130p.
Re: First light: Skywatcher Heritage 130p.
Grattis på ditt nya teleskop. 130p är en kompetent liten tub.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan