M76 Lilla hantelnebulosan - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M76 Lilla hantelnebulosan - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M76 Lilla hantelnebulosan
Exponering: RGB:32 * 6 minuter
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Omarbetad bild tagen med EOS kameran förra året. Dålig seeing och halv storm var det, men får jag tillfälle att lägga till ett par timmar luminans med Artemis så kan det väl bli bra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Terje

Post by Terje »

Tycker det är en trevlig bild, och med tanke på omständigheterna riktigt bra, jag natar att anledningen till att stjärnorna ser lite mjuka och suddiga ut i ungefär horisontal led beror på blåsten men rent generellt en bild du inte behöver skämmas över.
Jonas
spamtest: JA

Post by Jonas »

Trevlig bild om än kanske inte perfekt fokus.
Jag tittade på denna häromkvällen och har nog själv tänkt att ge den en chans snart.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Bengt

Post by Bengt »

Instämmer trevlig bild med bra färgbalans. Synd du inte fått rätt fokus på den.

Man kan inte annat än häpna på hur många roliga objekt man kan plåta bara från våra bredgrader.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej på er

Jo stjärnorna är lite suddiga, beror nog på den sammanlagda effekten av vind, gammal EQ6, dålig guidning, dålig skärpa, dålig seeing och jag som försökt dölja de kantiga stjärnorna.

Kul att Bengt gillar färgbalansen, jag har äntligen investerat i en ny bildskärm, billig 22" i och för sig, men ljusår bättre än den gamla. När jag tittar på en del gamla bilder så blir jag förskräckt hur dom ser ut. Hoppas det blir lite bättre färg och ljus framöver.

Det här tycker jag också är ett riktigt trevligt objekt, ganska litet, men under en bra kväll så kan det nog bli riktigt bra. Den är bilden är i full storlkek med 1250mm brännvid och EOS kameran. Så det krävs nog koncentration om man ska handguida som jag antar att Jonas gör på sina bilder.

Många fina objekt finns det som sagt, när jag byggde mitt obs så gjorde jag väggarna lite höga för att få bättre vindskydd. Därför når jag inte objekt under 40 grader, men det finns så det räcker ändå.

Det enda jag riktigt saknar är att jag inte når Orions nebulosor, jag blir sugen på att sätta fart på den portabla utrustningen efter att ha sett Jonas fina bilder nu senast.

Anders

Return to “Bilder”