NGC1245 - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert
Site Admin
spamtest: JA

NGC1245 - Robert Wahlström

Post by Robert »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC1245
Exponering: BVR 6 min
Fotograf: Robert Wahlström
Teleskop: TMB 100 f/8
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Ngc1245 var en trevlig liten stjärnhop i Perseus. Har inte tittat på den visuellt ännu men det får jag åtgärda snart...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Teleskop: AP 130GT, TMB 100mm/f8, Takahashi FS-60c, COCO 60mm
Montering: AP900
Kamera: QSI 583wsg, SXV-H9
Starsoft

Re: NGC1245 - Robert Wahlström

Post by Starsoft »

Hej

Första gången jag ser en färgbild här som är tagen med BVR, ser ju bra ut. Har du använt samma exponeringstid i alla kanalerna?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ja jag körde 1min oguidat på all delbilderna. Men bör kanske öka B till nästa gång för att få bättre färgbalans från början.
Starfish

Post by Starfish »

Jag ser en hel del färgfel i bilden uppe i högra hörnet osv, en röd, grön och blå fläck, dom uppstår lite överallt.. Ganska små. Annars en riktigt fin bild Robban!

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert
Site Admin

Post by Robert »

JA lite hotpixels är med. Var lite för lat för att ta bort dem på bilden. Hade jag haft fler delexponeringar hade de nog försvunnit helt vid stackningen.
Starfish

Post by Starfish »

Jasså det är så hotpixels ser ut :) bra att veta!!

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Är lite nyfiken på vad det finns för planer med datat, kanske ett HR diagram för att bestämma avstånd och ålder till hopen? Jag har själv aldrig provat men planerar väl att göra sådant framöver, bara mitt nya obs blir klart 8)

Anders
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Här är en utförlig artikel om alla kända variabler i hopen:

http://iopscience.iop.org/1538-3881/132 ... 99.web.pdf

M v h
Hans Bengtsson
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
Här är en utförlig artikel om alla kända variabler i hopen
Mycket intressant läsning, deras data går till V22 och dom får avståndet till ca 9000 ljusår, vet inte hur djupt Roberts data går men jag kan tänka mig att det skulle vara enklare att prova med data från en hop som ligger närmare, V22 är väl i och för sig nåbart utan allt för jobbiga exponeringstider.

Ett HR diagram kan man ju göra i Excell men det kanske finns någon lämpligare programvara att använda, någon som vet?

Anders
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Inte så lång exponerisngtid och fullmåne så jag gissar att min data går till m 15-16.
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Öppna stjärnhopar är som regel, och av goda skäl, mycket väl undersökta fotometriskt och har blivit föremål för ingående forskningsrapporter. Många gånger används sådana sekvenser som fotometriska referenser.

Om man ska se det hela rent vetenskapligt/astronomiskt så finns det nog ganska lite som amatörer kan bidra med just när det gäller öppna stjärnhopar. Det är inte så lätt att t.ex. konstruera ett HR-diagram som kommer i närheten av det diagram som är resultatet av professionella studier utförda med flermetersteleskop. Det kommer vanligen att finnas ett "facit" (forskningsartiklar) att titta i, vilket givetvis kan vara bra i vissa sammanhang (inte minst pedagogiskt) men som kanske ur en annan synvinkel kan kännas aningen tråkigt. Det blir liksom ingen ny och tidigare okänd information som kommer fram, vilket däremot blir fallet i projekt av typen "50 bortglömda miror".

Därmed givetvis inte sagt att det skulle vara "fel" att göra egna HR-diagram för öppna hopar, det är säkert oerhört lärorikt även om informationen som sådan redan finns tillgänglig.

mvh
Hans Bengtsson
LasseH

Post by LasseH »

Hej,

Jag tycker att Hans uttalande ovan inte kan få passera helt kommentarslöst. Kanhända är studiet av öppna stjärnhopar lite osexigt i dagens forskningssammanhang men på intet sett helt utforskat. Faktum är att ca 800 av 2100 kända öppna stjärnhopar fortfarande är för dåligt observerade och att vi på Sandvreten är med i ett projekt där vi levererar fotometriska observationer av utvalda hopar till en astronom i Österrike. Hittills har detta samarbete resulterat i en artikel i Astronomy & Astrophysics. Se uaa.saaf.se/aa18468-11_tap.pdf
Att göra själva reduceringen av data ligger över vår nivå men att bara kunna ta fram tillräckligt bra obsdata som sedan kan användas i professionella sammanhang känns oerhört tillfredsställande.

Det är inget märkvärdigt med dessa observationer. Vi använder ett 45 cm f/4.5 Newton och vår gamla SBIG ST-7E och tar relativt korta exponeringar i BVRI (Johnson-Cousins)som kalibreras med darks och flats. Det är ungefär 1,5 timmes obstid per stjärnhop som ligger bakom denna artikel. Med ett mindre teleskop skulle man kunna göra samma sak med lite längre exponeringar.

Mvh,
Lars Hermansson.

Return to “Bilder”