Månen - Marko L

Bilder från galleriet
Post Reply
Starfish
spamtest: JA

Månen - Marko L

Post by Starfish »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering: -
Fotograf: Marko L
Teleskop: GSO Dobson 8"
Kamera: Canon EOS 450D
Kommentar: Hej, detta är första astrofotografiet någonsin för mig, jag gjorde den igenom mitt Dobson utan t-adapter, altså kameran på ett stativ utan objektiv riktat in i teleskopet. Missade att ändra f talet på kameran vilket jag tror resulterade i den suddiga kanten? molnen hann rulla in så kunde inte testa någon annan inställning av f-talet, någon som har något tips om vilket f-tal som kan vara lämpligare för månen?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Nokturner

Re: Månen - Marko L

Post by Nokturner »

Hej!
Kreativt utan adapter! Inte det lättaste att få uppställningen bra då, speciellt som månen rör på sig hela tiden... Med den suddiga kanten antar jag du menar månens högersida? Antagligen beror oskärpan där på att kamerans bildplan inte varit helt plan med teleskopets. Detta problem löser en T-adapter :-) f-talets (bländarens) inställning på kameran påverkar i detta fallet inte bilden, då detta bara styr objektivets bländare då ett objektiv sitter monterat på kameran (det är ju i objektivet bländaren sitter, om man nu inte avser teleskopets ljusstyrka, men detta kan inte kameran styra).

Tycker tvärt om bilden ser bra ut efter förutsättningarna, exponeringen förefaller lagom, inget på månen är varken urfrätt, eller igensotat. Månens terminal framträder bra, dvs området längs den vänstra sidan som nu faller i skugga. Vet inte om du skärpt bilden i ett bildredigeringsprogram, annars kan detta göra storverk för terminalen på din bild :-)
Starfish

Post by Starfish »

Nokturner wrote:Hej!
Kreativt utan adapter! Inte det lättaste att få uppställningen bra då, speciellt som månen rör på sig hela tiden... Med den suddiga kanten antar jag du menar månens högersida? Antagligen beror oskärpan där på att kamerans bildplan inte varit helt plan med teleskopets. Detta problem löser en T-adapter :-) f-talets (bländarens) inställning på kameran påverkar i detta fallet inte bilden, då detta bara styr objektivets bländare då ett objektiv sitter monterat på kameran (det är ju i objektivet bländaren sitter, om man nu inte avser teleskopets ljusstyrka, men detta kan inte kameran styra).

Tycker tvärt om bilden ser bra ut efter förutsättningarna, exponeringen förefaller lagom, inget på månen är varken urfrätt, eller igensotat. Månens terminal framträder bra, dvs området längs den vänstra sidan som nu faller i skugga. Vet inte om du skärpt bilden i ett bildredigeringsprogram, annars kan detta göra storverk för terminalen på din bild :-)
Tack!! Hehe tänkte inte ens på det med bländaren, men då behöver jag inte grubbla över varför det blev lite suddigt iaf, tack för hjälpen! Har ej bildbehandlat något, bara point and shoot igenom teleskopet. Längtar tills jag får hem t-adaptern! :)

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Nokturner

Post by Nokturner »

För drygt trettio år sedan experimenterade jag också med att fotografera månen genom teleskop utan adapter. Jag tror det är lättare utan stativ för kameran. Man får ju då skruvar upp ISO så man får en slutartid där man kan handhålla kameran utan skakningsoskärpa, men månen är ljusstark så detta är inga problem.
Starfish

Post by Starfish »

Ska testa detta imorgon :P kändes riktigt svårt att placera den med stativ och hann bara med 3 bilder.. Har vart molnigt i över 1-2 veckor nu, börjar bli arg! Vill ta snygga längre exponeringar på min himmel också.

Tack för tipsen Nok :)

Pete

Post by Pete »

Vacker första bild på månen där, grattis!

Fråga: Vad använde du för andra inställningar på kameran förutom bländaren?

Mvh,

/P.
| Jorå.. Det kryllar nog om liv där ute, undrar bara var och hur nära? |
Starfish

Post by Starfish »

Tack pete, jag kommer inte riktigt ihåg men tror exponering låg på 1/400 och iso 100-200. Det är bara o testa sig fram, månen är ju som sagt väldigt ljusstark så mindre exponerings tid ger bättre kontrast och detalj på månen, bländaren använder man inte då teleskopet fungerar som bländare.

Mvh Marko

Return to “Bilder”