NGC 206 inuti Andromeda galaxen - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Grinde
spamtest: JA

NGC 206 inuti Andromeda galaxen - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 206 inuti Andromeda galaxen
Exponering: L: 32*5min, RGB: 9*5min / kanal, Ha: 9*10min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Skywatcher 190 Maksutov Newton
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Här kommer ännu en bild som väntat länge på mer data, men fått bli klar tidigare än tänkt pga vädret. Här har jag prövat se om det går att separera stjärnorna i den öppna stjärnhopen NGC 206 som ligger inuti M 31, nytt för mig att jaga stjärnhopar och nebulosor i andra galaxer. Fotad mellan molnluckor under 4 nätter med 3 olika kollimeringar, vilket gjort sitt med stjärnformerna här och där, men jag är ändå väldigt nöjd med antalet detaljer som syns, och att det går att urskilja väldigt många stjärnor i galaxen, nytt för mig! God Jul på er alla!

Annoterad version, klicka för full upplösning
Image

Image
Klicka for att se stor version av bilden
LasseH

Re: NGC 206 inuti Andromeda galaxen - Jonas Grinde

Post by LasseH »

Oj, oj, oj. Bara att gratulera till ännu en fantastisk bild. Det är svårt att tro att man kan åstadkomma detta med ett 19 cm spegelteleskop.
Mvh,
LasseH.
Tompa

Post by Tompa »

Wow! Hur coolt som helst! Bara att hålla med: Fantastiskt!
Hur gör du för att få ihop det med Ha och Lum?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Måns

Post by Måns »

Imponerande! Häftigt att du lyckades fånga så många detaljer i galaxen. Det ger ett nytt perspektiv att kunna se stjärnhopar och nebulosor i en annan galax. Bra jobbat!

God jul
skafar65

Post by skafar65 »

Magsikt fin Grinde! Snart dags för mig att byta tub?

God Jul på dig och alla ni andra! //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Allt är otroligt snyggt i denna bild. Fint integrerade och balansanserade Ha-områden.
Din ribba ligger verkligen högt, just nu ca. 2,5 miljoner ljusår upp.

/*Peter R
Lazze

Post by Lazze »

Helt sanslöst vilken upplösning du nått. Man skulle kunna tro att du bokat tid på Hubbleteleskopet.

/Lasse
Jonas

Post by Jonas »

Jag kan bara instämma. Helt fantastisk bild med "Hubble-känsla" där man kan flyta omkring länge och leta objekt.
Fantastiskt att du lyckats med detta trots den relativt lilla tuben. Förutom ett gediget hantverk, måste det vara en otrolig optik i den.
Mer sådant!

God Jul!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen en utsökt bild!

NGC 206 är så stor att den inte brukar klassas som stjärnhop utan som OB-association. Timo Karhula såg den förresten visuellt med 25x100 fältkikare i augusti 2007.

M v h
Hans Bengtsson
Timo

Post by Timo »

Väldigt bra jobbat Jonas !
HII regioner framträder fint och nebulosorna visar detaljer.
Och naturligtvis är stjärnorna, som alltid, små och fina med en sån tub.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Blas

Post by Blas »

Helt otrolig bild!! förbaskat bra jobbat!
Mvh Per

The universe seems neither benign nor hostile, merely indifferent. - Carl Sagan
timokarhula

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:Verkligen en utsökt bild!

NGC 206 är så stor att den inte brukar klassas som stjärnhop utan som OB-association. Timo Karhula såg den förresten visuellt med 25x100 fältkikare i augusti 2007.

M v h
Hans Bengtsson
Jomenvisst, då gjorde jag en grov skattning av stjärnmolnets, eller OB-associationens, integrerade magnitud och fick värdet ca 11.5. Det är fascinerande att veta att stjärnmolnet NGC206 är absolut ljusstarkare än några av Vintergatans dvärgsfäroider till granngalaxer, såsom Leo I, Fornax Dwarf etc!

Förresten kunde jag visuellt urskilja några stjärnlika objekt inuti NGC206 med min gamla 17.5-tummare en fantastiskt klar natt i oktober 1993. De ljusstarkaste supeluminösa blå jättarna i NGC206 har den fotografiska B-magnituden 17 men bör ha den apparenta visuella magnituden dryga 16. Det är dock möjligt att en del av de stjärnorna kan ha varit förgrundsstjärnor i vår vintergata. Det är ganska :) svårt verifiera hur det verkligen är.

[Edit:
När jag nu kollar Jonas Grindes bild i högsta förstoringen så är den nästan jämförbar med de gamla bilderna i t.ex. Burnham's Celestial Handbook vilka var tagna med Mt Wilson teleskopet (2.5m spegel) som sedermera användes av en viss herr Hubble som upptäckte/bekräftade universums expansion. Tänk vad vi kan åstadkomma med amatörinstrument nuförtiden!
:Edit]

/Timo K
Peter G

Post by Peter G »

Finemang, vilken bild.
Peter R

Post by Peter R »

Den här bilden är en ny referens med tanke på den fantastiska upplösningen du har uppnått. Jag har suttit ett tag och jämfört med Robert Gendler, och bl. a. alla de klotformig stjärnhoparna som han har identifierat i sin bild http://www.robgendlerastropics.com/M31N ... lobs2.html. Och de syns lika tydligt i din bild :good:

Den här bilden kom 2008 in i Guiness som världens mest högupplösta CCD-bild på en spiralgalax http://www.robgendlerastropics.com/M31NMmosaic.html men jag upptäckte vid jämförelse både med din bild och hans tidigare M31 att han har haft stora problem med stitchningen på den här där stjärnor har försvunnit och galaxen har lokala deformationer för att få ihop bitarna.

Jag har en fråga om PGC2544 som verkar markera en stjärna i din bild. Samtidigt så ser man en diffus nebulositet som sträcker sig främst neråt som jag skulle ha trott var själva galaxen.

/*Peter R
gost

Sv: NGC 206 inuti Andromeda galaxen - Jonas Grinde

Post by gost »

Hatten av Jonas, mäkta imponerande att lösa upp dessa detaljer med en relativt billig tub. En bra lärdom.