NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Robert Wahlström

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 6946 Fyrverkerigalaxen - Robert Wahlström

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6946 Fyrverkerigalaxen
Exponering: LRGB 140:35:35:35 min
Fotograf: Robert Wahlström
Kommentar: Fyrverkerigalaxen ligger i Cepheus nära Svanens stjärnbild. En vacker spiralgalax som ligger mycket nära vintergatsbandet. Luminansdata var 10 minuters delexponeringar och färgerna 5 minuter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Robert

Oj oj oj vad produktiv du blev rätt som det var :D Din fyrverkerigalax är bra tycker jag men kanske något svart bakgrund? Fina detaljer i centrum. Vädret har väl varit rätt hyfsat tycker jag hittills denna säsong, eller? Inte ofta man får så många klara nätter i november!

Men det är väl min förtjänst :D Det ändrar sig säkert när min montering kommer :D

Missade jag nu ännu en Piratenträff? Verkade som det blev av i lördags eller? I lördags kväll var jag propp mätt efter årets traditionella gåsamiddag. Sent framåt natten var jag dock ute och testade den lilla röda på Kometen. Frugan och bekanta påstod att det var första gången dom såg något när jag försökt visa dom (vad dom nu menade med det) :D Men OK Kometen är ju faktiskt otroligt stor och maffig. Avsaknaden av svans drog dock ner betyget från vännerna (aldrig blir dom nöjda) :wink:

Ha det gott! //Micke
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Ibland blir det lite korkeffekt och ändå smyger jag på en bild (Bengt gillar inte bildsmygare så jag får väl behandla den snart).

Vädret har väl varit normal bra sett över hela hösten. Med november nog bättre än normalt och oktober mer mulet än normalt.

Lycka till med din nya montering när den nu kommer.
Bengt

Post by Bengt »

Mindre galax än man tror!

Ligger nästan på gränsen för att få till med 4". Men trots den lilla tuben så fick du med många detaljer. Bravo!

Bengt

Return to “Bilder”