Idag så gick det vägen, efter en knapp månad som observatör fick jag ihop det, börjar bli god vän med stjärnhimmeln och teleskopet äntligen men vill först o främst börja med att tacka alla som hjälpt mig att hålla ut! ville ge upp i början men nu har det VERKLIGEN lönat sig. Allt ifrån träning med ögonen, till att läsa av 30 sidor stjärnkartor och kolla radarrapporter från väderstationer i närheten för att slutligen förstå allt ur ett närmare totalt perspektiv (en bit på vägen iallafall), nu kan jag redan 50 % av alla stjärntecken och det kommer vara kul både individuellt och när jag samtalar med andra under stjärnorna, men nog om det, här kommer rapporten!
Kometen "C/2012 K5"
Jag gick ut runt 16:55 för att leta reda på kometen "C/2012 K5" med mitt 8" f/6 dobson monterade teleskop, armerad med ett 42mm och ett 12mm okular går jag till attack! efter knappt en kvarts letande med hjälp av Wilt och Timaoes kartor som dom så snällt har länkat mig till och tester i olika riktningar kom jag fram till den rätta där stjärnorna såg precis ut som på bilden jag fått av Hans i hans komettråd (hög förstoring av kartan) hittade snabbt vinkeln att hålla kartan i. Det resulterade i att jag såg en prick som rörde sig till skillnad från stjärnorna runt om på precis den punkten Hans hade markerat på kartan, jag insåg direkt att jag hittat min första komet! Jag ökade förstoringen till 100x (12mm) och följde kometen under en längre tid ca 30 min, skrek så högt att grannen lite längre bort säkert ringde polisen o trodde nån blev skadad hehe.
M51 (Whirlpool Galaxy)
Medans jag ändå var och snurrade i Karlavagnen så passade jag på att försöka mig på denna galax som skall vara 2 galaxer i en? eller är det en supernova som äter upp en galax? Kommer inte ihåg just nu men tror det var det sistnämnda

Andromeda Galaxen (M31, Satelliterna M32 och M110)
Efter denna halvt framgånsrika incident fortsätter jag i fullt exalterat stadie då jag precis greppat stjärnhoppning och vad man kan åstadkomma med denna teknik. Jag gick från Karlavagnen i Ursa Majoris till Andromeda konstellationen för att börja min andra fullbordade stjärnhoppning till min första observerade galax, nämligen som ni säkert vet Andromeda Galaxen. Såg direkt dom 3 starkare stjärnor som är lättast att följa för ett framgångsrikt stjärnhopp och gjorde då det först med naket öga, och då såg jag den UTAN teleskopet, bara det var helt underbart känslomässigt började nästan gråta, sen kom jag på Jag har ju ett teleskop!! in med ögonen i sökaren och från den mittersta stjärna upp två stjärnor och till höger så ser jag den. Det var nästan för bra för att vara sant, jag kunde se hela galaxen i synfältet och ju mer jag stirrade på den ju mer såg jag detaljerna i den. Observerade den i nästan 1 timme eller mer tror jag, fram o tillbaka med mina två ynka okular o lika roligt var det varje gång jag satte ögonen i fokus. Kunde inte tro mina ögon!

Dubbelhopen
Hade inte haft några förväntningar inför dessa "hopar" men visuellt så var dom allt riktigt vackra att observera, ingen längre stund på detta objekt men iaf en 20 minuter gick åt att studera dessa vackra stjärnformationer och även att hitta den var kul i sig, mellan Perseus och Cassiopeia.
M57 (Ring Nebulosan)
Mitt sista objekt innan uppvärming inne i mörkerrummet jag satt för kvällen blev Ring Nebulosan, då mina förväntningar va ganska höga vet jag att nebulosar kan vara relativt svårt o se med den utrustning jag har men jag gav den endå ett försök. Riktade in mig mot konstellationen Lyra och lärde mig rätt snabbt att den var lite svårare att stjärnhoppa i då avstånden mellan stjärnorna ökade men det hindrade mig inte, jag var där för att hitta den och hitta den skulle jag göra. Ställde in mig på positionen mellan dom två nedre stjärnorna i 42mm (100x) okularet och väntade ivrigt på att få se lite nebulosa aktivitet efter ögat fångat upp fotoner och där dök den upp fast rätt så svagt men det jag såg var ju ringnebulosan M57, i vänstra hörnet (högra på stjärnkartor). Jag hade lyckats hitta min första nebulosa!
Avslutade första halvleken kl 21:00
Cat's eye Nebula
Andra halvleken börjar med nordligaste delen först kl 21:00, anledning till nordligaste först var att jag ville hitta en till nebula som även var riktigt svår att hitta innan jag flytta teleskopet för att kunna blicka mot Orion. Började med att leta upp Draken som jag trodde skulle va jätteenkelt men slutade med att den var BRA mkt större än vad jag trott från början! på bilden ser den ganska liten o lättfunnen ut men den va jättestor och vissa av stjärnorna lyste inte upp så bra innan jag såg mönstret. Efter jag hittat mönstret av drakens huvud följde jag för att sedan hoppa från stjärna till stjärna tills jag kom till mitten av ehmm magen? på draken.. därifrån såg jag två ljustarkare stjärnor ganska tätt ihop och drog mig sedan mot vänster för att hitta lika ljusttarka stjärnor fast mer isär jag försökte placera mitt okular (42mm) så att båda delarna (de stjärnor tätt och brett isär) befann sig längst ut i synfältet och då skulle jag vara mitt imellan dom bytte sedan okular till 12mm och väntade en ganska lång stund för att se om kattögat ville visa sig och det gjorde den, kunde inte bli en bättre start på andra halvlek! SUCCESS!
M42 (Orion Nebulosan)
Dags för flytt efter en längre period i sökandet på Cat's Eye. Upp på verandan ifrån det kalla berget och rikta in mig mot den tydligt uppenbara Orion konstellationen, inga märkvärdigheter att hitta denna underbart vackra nebulosa även för blotta ögat? kan det vart dis eller ej? hehe. Via bältet och rakt ner till svärdet så framträdde det här objektet extremt bra i okularet, det va på gränsen till andningsvårigheter.. Den hade formen som på alla bilder man sett, vackra små stjärnor som från naket öga såg ut som en stjärna! Självklart inte alla färger då vi inte kan se dom med ögonen men det var en fröjd för ögat att få se detta objekt i båda förstoringar, önskar att jag hade en barlow så jag kunde se den ännu närmre men nöjde mig nog mer än förväntat över vad jag kunde åskåda. Orion, väldigt vacker och enkel att observera, inga konstigheter bara vackert.
M1 (Crab Nebula)
Kaaaallt inpå kvällen tänkte jag att ge messiers första objekt en chans att visa sig. Självklart har jag hört att den kan vara svår att se men det stoppar inte mig!! haha, jag lyckades efter en ganska lång stund, troligtvist längst tid av alla att stämma in ögat så jag kunde skymta den i averted vision och med skakningar av teleskopet för att sedan förstora lite till och sedan stadga ögat på objektet, såg nebulosa aktiviten väldigt svagt men jag hade lyckats att observera krabbnebulan i vilket fall, trodde inte jag skulle se den alls så det va ju ett stort plus i kanten!
M35 (Open Cluster)
Japp kvällen började tära på min stackars kropp och skägget började frysa till is, benstommen känndes skör och öronen var på väg att lossna men jag lyckades mot all förmodan endå leta upp det sista Messier objektet för kvällen nämligen den öppna stjärnhopen, Det var bara att följa tjurens nedre horn mot dom 3 stjärnor som jag hade på mina kartor och vips så var även detta objekt fast i okularet under en kort period, vacker kluster av stjärnor och en fröjd för själen att avsluta kvällen med, kan även tillägga att jag passade på att spana in stjärnorna Rigel och Betelgeuse! Avslutade ca. 22:30 under en stjärnklar vacker himmel.
Tack för att du orkade läsa!
Väder
Hålanda (0% ljuspollution)
-9 grader (17:00)
-14 grader (22:30)
81%-86% Luftfuktighet
13-21km Synlighet
Vindhastighet 11-13 Km\h
Tack för mig och tack till alla som hjälpt mig, evigt tacksam!
(Nästa gång ska jag leta upp Starfish Cluster, den har ju stulit mitt nickname, jävla tjuvkluster haha)
/Stjärnfiskarn