17P Komet Holmes - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

17P Komet Holmes - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: 17P Komet Holmes
Exponering: Olika
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Då får jag också bidra med en bild på denna märkliga komet. Grundbilden består av 4 subexponeringar på c:a 30sek @ 800 asa + intoning av detaljbilder på kärnan.
För detaljbilden har jag använt okularprojektion med en 7mm (102x förstoring), exponering 1 och 2 min. @ 3200Asa och stackat 3 bilder.
/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Post by Starsoft »

Den bästa bild jag set på den här kometen, massor av detaljer.

Anders
skafar65

Post by skafar65 »

Fantastiskt fin och spännande bild på denna komet! Ser även att du använt dig av förhållandevis litet teleskop och kort exponeringstid. Kanske jag även kan ge mig på den utan drivande montering?

Mvh //Micke
Peter R

Post by Peter R »

Tack för era positiva kommentarer.
Denna William Optics apo refraktor har blivit mitt favoritteleskop även för fotografering med extremt höga förstoringar och ger knappt någon synbar vignetering. Den ska ju kunna täcka ut för en Pentax 6x7 cm i primärfokus.
"Kort exponeringstid" är ett relativt begrepp. Under min Stockholmshimmel är 30 sekunder vid 800 asa ett absolut max om jag inte använder ett ljusföroreningsfilter då slöjan är kraftigt brun-orange.
De bästa visuella observationerna av Holmes har jag gjort med 100mm kikare (med utbytbara okular). Dels är det väldigt avkopplande att titta med båda ögonen, man får en oförglömlig 3D känsla och så är det inte så teknikintensivt som när man fotograferar vilket är skönt som omväxling.

/*Peter R

Return to “Bilder”