M33 Triangelgalaxen - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M33 Triangelgalaxen - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: L:5 tim tot, Ha:5*12 min, O 20*6 min, RGB: 15*6 min EOS300D
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Lade till en aning luminans, men framför allt en del syre taget med OIII filter, syns som blåa områden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M33 Triangelgalaxen - Anders Hemlin

Post by Bengt »

MJa vet inte vad jag säga egentligen. Men jag säger nog vad jag först känner direkt jag ser den .
Tycker mest den ser konstig ut med de blåa "stänken"

Dessutom verkar ditt OIII filter göra att halva bilden är blå i ena ändan och svart i den andra.

Hade nog uteslutande gjort en lum:ha:g:b bild med den bilddatan du har.

Hoppas du inte tar illa upp. Den kan bli bättre utan OIII. Saknar den naturliga "looken" i den .

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Var en kul ide att prova med OIII men som Bengt säger tycker jag att de blåa delarna känns onaturliga och inte hjälper till i bilden. H-alpha regionerna däremot lyfter bilden.
Starsoft

Post by Starsoft »

Jag som tyckte den var så fin...

Nåja, tanken är att jag på min kommande hemsida ska lägga ut tre bilder på M33, en naturlig LRGB, en med förstärkt Ha och en med både förstärkt Ha och OIII. Även om jag håller med att det kan se konstigt (ovant?) ut med blå stänk så vet jag inte om man rent objektivt kan säga att det ser mer konstigt ut än med bara förstärkt Ha. Lite kul tycker jag också det är att utöver det rent estetiska fundera över vad det är man ser i bilden, vad regionerna med väte och syre är för något.

Tänkte att jag ska invänta riktigt bra seeing och sedan ta en omgång luminans, och dessutom ta nya/fler OIII bilder innan jag blir nöjd med M33.

Att bilden är blå i ena ändan beror på att jag försökte få bort månljuset i bakgrunden, det verkar faktiskt inte gå riktigt bra med linjefilter trots att det bara var halvmåne, skulle ha behövt många timmar för att OIII bilden skulle blivit bra under de förhålllanden som var.

Har ännu inte beställt några RGB filter, och eftersom jag också ska ha ett nytt filterhjul så lär dom väl inte dyka upp före nästa nymåne, så det blir nog några fler konstiga bilder :D
Bengt

Post by Bengt »

Fick lite akromat känsla när jag såg den och kommer nog aldrig vänja mig med såna blå konstiga stjärnor :D

Är inte helt säker iheller på att det bara är himmels fenomen du registrerar i OIII med tanke på den blåa hörnan. Misstänker ljusföroreningar ibland som en bov i dramat också.

Finns knep för att bort bort det fenoment med en belyst blå del av bilden . Men jag kan bara instruera dig om du haft maxim.dl.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

På grund av att det var så mycket brus i OIII kanalen orsakat av månen så använde jag en kraftig blur, därav att stjärnorna omges av en blå halo, hade förmodligen kunnat blurra alla färgkanalerna för att få det balanserat. Jag får göra det bättre nästa gång när jag samlat lite mera data.

Jag titttade på bilden där jag fick idén och insåg att det behövs "några" timmar till av både Ha och OIII för att få det bra.

http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap010927.html

Anders
Starsoft

Post by Starsoft »

Nu har jag lagt till ett par timmar data till, och dessutom behandlat datat lite bättre, inte lika hemska blå fenomen runt stjärnorrna.

Efter att ha funderat på era synpunkter om det blå inslaget så tror jag ändå att jag håller fast vid att de blå syrenebulosorna hör hemma i bilden, tror inte att man i den senaste versionen kan missta dem för färgfel.

Totalt ligger exponeringstiden nu på 12 timmar, L, Ha, OIII, och RGB, detta efter lite tillägg och rensning, flera timmar har kastats bort.

I och med det så anser jag att bilden är "färdig" för min del, efter misslyckandet med Pacman så är jag faktiskt helt nöjd med M33, vad ska det bli härnäst?

Anders
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Galaxen ser kanonbra fast man är lite ovan vis blåa syremoln fortfarande :)
Bengt

Post by Bengt »

Blå hörnet borta bra!

Har fortfarande svårt för de blåa hiskeliga syra molnen i den rent estetiskt. Men du har lyckats bra med att få till Ha rött i din galax.

Helt klart ska du vara nöjd!

Vad då misslyckad pacman ?

Inget fel på den . Du får nog sluta ha så höga krav så du känner misslyckande efter en sån insats!

Vi tar bilder från ett land som inte har samma förutsättningar som tex en spanjor har . Tänk på det. Tycker kvaliteten hela tiden går framåt i detta land på astrofotofronten .

Bengt

Return to “Bilder”