17/P Holmes Konstig komet - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

17/P Holmes Konstig komet - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: 17/P Holmes Konstig komet
Exponering: IR pass 32*1 sekund
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Jämför gärna bilden som jag tog med samma optik för en vecka sedan. Här kan den matematiske räkna ut hur snabbt molnet växer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Post by Starsoft »

Ännu en bild på 17/P Holmes.

Om man vill tänka sig in i vad som händer kan det vara bra att tänka sig att solen för att harmonera med bilden står bakom och ovanför dig till vänster. En ev. kometsvans borde därför synas typ i vinkeln "klockan halv-fem".

Eftersom vinkeln på en ev. svans blir väldigt liten och stoftmolnet är väldigt ljusstark borde en svans vara mycket svår att se.

Ser man över huvud taget kometsvansar så långt ut i solsystemet?

Kometen rör sig som stjärnspåren uppåt och åt höger i bilden.

Kanten på det yttre stoftmolnet är skarpare på sidan som är vänd mot solen och diffusare på "baksidan".

Det syns inga tecken på att kärnan har brutits sönder.

Det faktum att stoftmolnet är så symetriskt borde väl betyda att en kollision som det har spekuleras om är osannolik?

Det inre lite kompaktare molnet rör sig som en kometsvans borde göra medan det yttre molnet verkar ligga kvar med kometen i centrum.

Det yttre molnet ser ut att vara skapt som en bubbla.

Många spekulationer, någon som har några fakta?

Bilden är tagen med ett IR-pass filter som jag köpte med förhoppningen att det skulle kunna ge högre skärpa, IR borde påverkas mindre av dålig seeing, så här långt tror jag det faktiskt kan stämma.

Return to “Bilder”