En epok går i graven!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
skafar65

En epok går i graven!

Post by skafar65 »

Så var det då till sist dags att stänga ner Logens observatorie för gott! Det var inte förutan med den stor klump i halsen som jag drog igen taket för sista gången. Tänk så mycket kul man har haft här ute! Observatoriet bygges ju i slutet av 2002, då förstod jag inte hur mycket det faktiskt skulle betyda för min utveckling inom astronomi fotograferingen. Plötsligt kunde man dra nytta av varje gnutta klar himmel! Något som man sällan varken orkade eller hade möjlighet till innan. Oftast slutade kvällarna med att man frustrerat bar in alla grejor medan molnen tätnade på himmelen. Detta kunde ju i och för sig hända ganska ofta även med observatorie men "vad då då" det var ju bara att dra igen taket och hoppas på fint väder nästa dag! Ett fast monterat teleskop ger också en bra grund till att lyckas med sina bilder. Man kan ju fintrimma balansering och vinklar i det oändliga. Det står ju faktiskt kvar på samma ställe även nästa natt!

Nu stundar en tid utan Obs. Jag får då försöka överleva som ”vägastronom” under tiden. Under våren ska ett nytt Observatorium byggas upp. Denna gång ute på landet någon kilometer utanför den lilla hålan Ekeby.
Ur ljusföroreningspunkt är detta rena himmelriket jämfört med att bo granne med ett av NV Skånes värsta ljusförorenare, Hyllinge Storcenter.
Jag lovar, jag kommer inte att sakna skenet från parkeringsplatser och reklamskyltar! Jag tackar även minna grannar som verkligen (inte) visat respekt och förståelse för vad jag håller på med. Ingen saknad här heller!

Gå gärna in och kika på Logens Observatorie sida:
http://www.skafar.com/observatorie/main.htm

Snart kommer nya bilder från Brohusets Observatorium i Valleberga :D

Image

På bilden stängs Logens Observatorium för sista gången!

Mvh //Micke
Starsoft

Post by Starsoft »

Kul att du är på gång med ett nytt observatorium, ser fram emot dina rapporter.

Ett litet tips inför det nya bygget på en finess som jag själv saknar på mitt obs är automatisk stängning av taket. När man försöker utnyttja klara timmar maximalt och ändå måste kunna sova så är det tungt att behöva kliva upp mitt i natten bara för att stänga taket. Om man har ett rulltak borde det kunna gå att lösa hygligt enkelt med t.ex. en vindrutetorkarmotor och lite block och linor. Kombinerar man det med en regnsensor så skulle man lugnt kunna sova medan kameran gör jobbbet.

Till mitt obs har jag en annan takkonstruktion därför har jag tyvärr inte kunnat hitta någon vettig lösning för att motorisera taket. Därför händer det att jag helt enkelt inte orkar utnyttja fina nätter utan väljer att sova i stället, hemskt eller?

Return to “Allmänt”