Troligen eftersom jag sysslat med Venus en del ,fick jag ett mail och ett foto
Från en kille i USA, han hade nyligen anskaffar ganska dyr utrustning montering,
Teleskop och en planetkamera av ”värsta” sorten som jag bara kan drömma om.
Nåväl han hade upptäckt en krater på Venus och troligen ett vulkanutbrott.
När man ljusade upp bilden syntes tydligt flera ”munkar” och skräp på ccd:n
En munk är ju ringformad och kan tas för en kraterring med inte på Venus med uv filter.
Jag påpekade att det troligen var dessa munkar och skräp på ccd, och skrev att han kan försiktigt göra ren
ccd:n och eftersom munkar kan uppstå snabbt vid fuktigt väder så kan man när man fotograferar under exponeringen
sakta röra teleskopet så att objektet flyttar sig någon mm på bidskärmen gör man det då och då så kan man eliminera
fläckar och i efterhand kolla om det rör sig om verkliga formationer eller skräp.
Svaret jag fick va att på hans exklusiva kamera fanns inget skräp och fototekniken han anv var det inget fel på.
Han får väl leva i tron på sin fantastiska upptäckt.
h-g
Att lämna råd ärinte alltid det bästa---
Re: Att lämna råd ärinte alltid det bästa---
Ja du Hg, man slutar aldrig att förvånas.
Förr i tiden fanns de äldstas råd, men i dessa moderna tider lyssnar de väl knappt på någon som är över 50
Timo N.
Förr i tiden fanns de äldstas råd, men i dessa moderna tider lyssnar de väl knappt på någon som är över 50

Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Man ska inte köpa bättre grejer än man har förstånd till verkar det som
Jag har också slutat förvånas över alla dumheter man läser om inom besserwisserklubben.
Bengt

Jag har också slutat förvånas över alla dumheter man läser om inom besserwisserklubben.

Bengt
Om alla bara köpte grejer de har förstånd till så skulle vi nog snart inte ha några återförsäljare kvar.Bengt wrote:Man ska inte köpa bättre grejer än man har förstånd till verkar det som![]()
Jag har också slutat förvånas över alla dumheter man läser om inom besserwisserklubben.![]()
Bengt
De hade förmodligen svultit ihjäl.
Och det det gäller inte bara astronomi prylar

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
— Sophocles, c. 420 BCE