Ny bild i galleriet Objekt: M33 Exponering: LRGB 130:8:8:8 min Fotograf: Robert Wahlström Kommentar: Inatt fotograferade jag svartvita bilder av M33 (13st a 10 min) som jag sedan lade ihop med en tidigare färgbild.
Fantastisk bild med mycket fina detaljer. På din och Anders bilder känns det som ni har lyckats upplösa stjärnorna i M33, i alla fall till viss del, eller är det något annat man ser?
Det säger i varje fall mycket om kvalitén på din TMB refraktor med tanke på den relativt begränsade öppningen.
Jag har försökt att fotografera M33 från min observationsplats i Stockholm och det blir i stort sett ingenting så jag är bra avundsjuk!
Härlig bild, suveränt att det händer lite på fotofronten, hos mig är det kasst väder och ser ut så framöver, och sedan börjar månperioden...
Ska i alla fall försöka trimma tomten så jag får mina RGB filter före nästa nymåne.
Jag har också undrat över om det går och se enskilda stjärnor i M33 med amatörprylar, men jag tvivlar, jag tror att det är stjärnhopar det som ser ut som stjärnor.
Men jag har en tanke att försöka fånga en cepheid någonstans för att försöka bestämma avståndet till något lämpligt objekt, med proffsprylar går det väl att hitta sådana i M33 tror jag, men jag tvivlar som sagt på att det går med amatörgrejor?
Verkar som jag hade fel när det gäller möjligheten att se enskilda stjärnor. Redan på 1920 talet kunde man lokalisera variabler i M33, Hubble själv använde dessa cepheider i diskussionen om huruvida suddfläckarna på himlen var andra galaxer (island universe) eller delar av vintergatan. Genom att beräkna avståndet till cepheiderna kunde Hubble argumentera att dom var för långt bort för att vara en del av vintergatan.
Här är en länk till en sida som beskriver Hubbles arbete, där finns också en bild med några av hans cepheider.
Jag provade också att blinka Roberts och min bild, och redan efter den korta tid som har gått mellan bilderna så gick det att se ett par variabla stjärnor.
Jag tror att det är en blandning av hopar och starka stjärnor.
Och tack för den informativa och trevliga sidan om Hubble och M33.
Kvalliten på TMB är som du säger Peter bra och jag är mycket nöjd med den. Ett mycket trevligt teleskop att fotografera med. Dock skulle det vara kul med lite större öppning ibland men stora refraktorer har en tendens till att bli en aning dyra... Nån gång i framtiden köper man nog ett större teleskop för att komma lite djupare. Frågan är då om det blir en större refraktor eller nått annat.