Hästhuvudet från Sverige?

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula

Hästhuvudet från Sverige?

Post by timokarhula »

Johan Kärnfelt nämner utmanande Deep-Sky objekt på en lista från 80-talet, se http://amatorastronomi.wordpress.com/20 ... 8/star-84/ Vi undrar om Hästhuvudnebulosan i Orion, Barnard 33 (B33), hade setts visuellt från Sverige före 1990-talet? När jag gör anteckningar om mina observationer utför jag samtidigt undersökningar i min litteratur om andras observationer av samma objekt. Nu i Internets tid är mängden information om obsar nästan obegränsade!

Jag nämner endast de nordiska observationerna här: Jag skrev att "Leo Rajala [Finland] lyckades skymta Hästhuvudnebolosan med en 15 cm [refraktor?] och 132x förstoring den 17 mars 1986". [Den första visuella observationen av "Hästhuvudet" från Norden?]. Petteri Rajanen och Sami Rannikko fick syn på B33 efter "15 minuters svepning med ett 20 cm teleskop och 76x förstoring den 2 februari 1991. Utan nebulosafilter kunde de inte ens se IC434 [den angränsande ljusa nebulosan]".

Johan Warell och Lars Hermansson blev de första (?) svenskar som den 29 november 1994 lyckades med Storvretens 450mm f/4.5 reflektor se Hästhuvudet både med och utan Lumicon DS-filter i 62x och 111x förstoring. Jag för min del såg Hästhuvudet i all sin tydlighet från Pippidinni, Västra Australien, den 28 januari 1995, med Murdoch universitets 17.5-tums Dobson (utan filter). "Jahaa - är det så Hästhuvudet ser ut?!". Från Sverige observerade jag Barnard 33 första gången den 13 december 1996 med min egen 17.5-tummare. Den var svår att observera från vår latitud utan nebulosafilter. Samma vinter, den 1 februari 1997, kikade jag på Hästhuvudnebulosan med samma teleskop och med UHC-filter och nu kunde jag till och med se hästens "nos" peka norrut.

Berätta gärna i denna tråd alla visuella observationer ni gjort av Hästhuvudnebulosan, vare sig de är gjorda i Sverige eller utomlands.

/Timo K
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Re: Hästhuvudet från Sverige?

Post by Robert »

Jag har sett den nån gång på 90-talet i AAK's observatorium med en kväll med fantastisk transparensens. Tror det finns uppskrivet där när det var.
Terje

Post by Terje »

Jag har sett den vid antagligen samma tillfälle som Robert och därefter ytterligare några gånger. Objektet är inte egentligen så svårt vad som krävs är bra transparens så det inte blir så mycket spridning av ljus från Alnitak och att du placerar densamma strax utanför synfältet, med Alnitak i synfältet tenderar den att dränka allt annat.
Timaoes
spamtest: JA

Post by Timaoes »

Goda himmelsförhållanden är förstås viktigt, men jag skulle också vilja lägga till uthållighet och koncentration. Första gången jag obsade Hästhuvudet för några år sedan tog den en och en halv timme innan alla bitarna var på plats (16", H-beta, ZLM 6.0). Bästa framträdandet var dock under Lysviks fantastiska himmel på VSP förra året (12", H-beta, ZLM 7.0?). Då framträdde den alldeles omedelbart. Jag provade dock aldrig utan filter så jag vet inte om det hade gått.

/Johan

Return to “Observationer”