NGC 7635 Bubbelnebulosan - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 7635 Bubbelnebulosan - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7635 Bubbelnebulosan
Exponering: L:37*6 min, RGB:24*6 EOS300D
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: En bild där färgdatat kommer från en EOS300D bild, lägg märke till det svarta stråket till vänster i bilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Post by Starsoft »

Fick tag i nästan fyra timmar klar himmel med hygglig seeing i går kväll, så då fick det bli ännu en gammal klassiker som förhoppningsvis hjälper till att bygga upp självförtroendet så att jag kan ta mig an Pacman igen.

Hade nog varit bra med en del Ha också, stjärnorna blir lite väl feta med bara ofiltrerad luminans.

Här ligger bilden som är tagen förra året med EOS300D om någon vill jämföra, den består av 24*6 min och L bilden med Artemis 11002 kameran av 37*6 min.

http://www.hemlin.se/astro/ngc7635.jpg

Funderade också över det röda i bilden när jag höll på och bildbehandlade, det lär väl vara vätgas, men finns vätgasen då överallt och syns bara där den är belyst på rätt sätt, eller ligger den i moln så som det ser ut på bilden?
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

En fin bubbla som du har fotat. Blir sugen att prova den själv då jag ser sådana här bilder på den.

Jag skulle tror att den kunde blivit ändå lite bättre om du hade använt Halpha som luminans då konstrasten mellan nebulosan och stjärnorna runt om skulle ökat. Du som verkar ha mycket bättre väder än här på västkusten :) får säkert några klara nätter till där du kan prova detta.
Starsoft

Post by Starsoft »

Det var några år sedan jag bodde där nere, men minns jag rätt så har väl regnperioden inletts nu?

Ska prova at ta lite Ha nästa gång det blir väder.
Bengt

Post by Bengt »

Det suger i astrotarmen när du lägger ut den ena fina bilder efter den andra Anders. Frånsett denna bild har lite för svällande röda stjärnor är den väldigt bra.

Tur det är någon i landet som inte har förhinder att plåta.

Bengt

Return to “Bilder”