M33 Triangelgalaxen - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M33 Triangelgalaxen - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: L:23*12 min, Ha:5*12 min, RGB: 15*6 min EOS300D
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Provade att ta L och Ha med den nya kameran och tog sedan färgsdata från en gammal EOS300D bild, blev oväntat bra.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M33 Triangelgalaxen - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Den blev ju trevlig med ha rött i sig .

Det enda som stör mig med bilden är de softa vita stjärnorna som ser ganska livlösa ut. Om du ökar suturationen i dem och minskar de så kommer de att få mer liv.

Detta kommer ge mer sting i din bild som har en ganska grå trist ton eftersom galaxen ju är just sådan . Bra färgbalans annars i den och lagom mörk svärta.

Bra jobbat!

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jättefin bild Galaxen ser bra ut och nebolusiteten i galaxen framträder mycket bra.

Precis som Bengt tycker skulle nog lite mer färg på stjärnorna (om det går) göra bilden lite mer levande.
Starsoft

Post by Starsoft »

Nu har jag försökt bättra på stjärnorna lite, blev väl ingen jättestor skillnad, stjärnorna är kraftigt saturerade efter 12 minuters subar så det finns inte mycket färgdata att jobba med.

Käns upplyftande i alla fall att bilden blev så bra, det har känts lite tungt att inte ha fått till någon bra bild med den nya kameran, smalbandsfilter kräver mycket mera märker jag så det var tur att jag kunde falla tillbaka på L-Ha-RGB. Genom att jag inte har några RGB filter så var valet av motiv begränsat, har inte så många bra bilder från DSLR tiden att hämta färgdata ifrån.

Synd bara att seeingen den här kvällen inte var så bra, låg på 4 - 5 bågsekunder FWHM. Har märkt att skärpan med den svartvita kameran är mycket bättre än med DSLR kameran, tydligen så förlorar man betydligt mera skärpa vid färgomvandlingen än vad jag trodde. Har haft tillfällen i år med nya kameran där FWHM legat på 2 - 3 och det har jag aldrig varit i närheten av tidigare och den enda skillnaden är kameran och coma correctorn.

När jag exponerat dom här bilderna så har jag använt "flexkompensering" för att kunna köra 12 minuter och det gick mycket bättre än vad jag hade vågat hoppas, ska testa med 18 minuter nästa gång. Utan kompensering så får jag ovala stjärnor redan vid 6 minuter i vissa vinklar.

Det var också första gången jag testade att använda "dithering", det var ett väldigt bra hjälpmedel att få bort skräp i bilderna och slippa bakgrunder som blir randiga. Så gott som allt pixelskräp försvann i stackningen och jag tror att det inte behövs darkframes alls om man använder dithering rätt.

Return to “Bilder”