M57 Ring Nebula - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M57 Ring Nebula - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ring Nebula
Exponering: SII, Ha, OIII : 3 * 5 min
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Testade ett nytt objekt med mina linjefilter, och tack och lov så gick det faktiskt att se något även i SII trots den korta exponeringen. Har för övrigt kämpat på med Pacman och jag tänkte kasta filtren i sjön ett tag!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: M57 Ring Nebula - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Ett av säsongens märkligaste foto. M 57 i smalband :o

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om den . Tycker den ur estetisk synpunkt bara ser konstig ut . Kanske mest intressant i dess svartvita former?

Trodde du helt gett upp ditt pacman projekt .:)

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Håller med dig Bengt att det är en lite märklig bild. Anledningen att den kom till är att jag inte kommer någon vart med Pacman, är nu uppe i sanslöst mycke exponeringstid utan att det ger något vettigt resultat.

Tänkte därför testa på en riktigt ljusstark nebulosa som jag visste även innehöll svavel, och som borde kunna ge resultat snabbt. Uppenbarligen har jag problem med bildbehandlingen, så målet var att få bilder som gick att leka med, som innehåller nebulositet i alla kanalerna.

Nu stod M57 så lågt och seeingen var dålig så jag gav upp ganska snabbt, men med lite mera exponeringstid kan det nog gå att göra något av M57 även med smalbandsfilter. Lite intressant tycker jag nog det är att jämföra med LRGB bilder och fundera över varför det ser ut som det gör. Jag får återkomma med en uppdatering när jag fått lite mera exponeringstid, SII kanalen är ju rätt så tunn.

Annars är så klart de svartvita bilderna intressanta, speciellt om seeingen bara hade varit lite bättre och jag hade haft lite mer exponeringstid, men det verkar ju möjligt att få till M57.

För att komma någonvart med Pacman tror jag att jag måste öka exponeringstiden på subarna rejält, 6 minuter per exponering verkar alldeles för lite. Vad hade du för exponeringstid på din Pacman?
Bengt

Post by Bengt »

Mina subbar var nog inte så mycket längre än dina på pacman .Men även jag insåg att de behöver vara ca 10 -20 minuter på SII minst.

Tror jag körde 6-7 minuter då. Men mina senare smalband har varit längre.

Du kanske kan lägga ut dina tre kanaler här i svartvit ha OIII och SII så kan man se om det går få ihop de till en färgbild på nåt sätt?

Kan säkert gå i jpg bilder så ser man hur de blir så länge. Bara stacka och lägg ut dem .

Bengt
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Annorlunda M57 bild.

H-alpha verkar ge mest detaljer och man konstaterar lätt att det finns inte mycket svavel där :)

Jag tror M57 gör sig bäst som RGB bild med kanske h-alpha som luminans eller inblandat i rött.
Starsoft

Post by Starsoft »

En starkt bidragande orsak till det lite underliga valet av fotometod är att jag ännu inte har tagit mig råd att köpa ett RGB filterset 8)

Men ett visst värde kan det ha ibland att göra tvärtemot, jag är faktiskt lite nyfiken på hur M57 skulle se ut om man gav den chansen med mera exponeringstid.

Den här killen har lagt ned 20 timmar och fått fram ett intressant och annorlunda resultat:

http://photonhunter.com/nebulae/M57,HOS.html
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Då får du önska att tomten kommer med ett RGB set i julklapp om du inte har tagit dig råd innan.

Ser fram emot att få se RGB bilder senare med från din nya kamera.

Return to “Bilder”