Långsam satellit observerad
Långsam satellit observerad
I natt observerade jag en satellit som inte liknade någon jag sett tidigare. Jag obsade variabler i Sagitta och fick syn på en satellit som gick riktigt, riktigt långsamt. Jag mätte inte hastigheten, men uppskattar att det tog cirka 1-2 minuter för den att passera genom mitt synfält på 0.4 grader. Magnitud: omkring 11.
Brukar ni andra se liknande långsamma satelliter?
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Re: Långsam satellit observerad
Jag tycker satelliterna man så ofta ser kan ha rätt olika både hastighet och ljusstyrka, men en så långsam har jag nog aldrig lagt märke till. Vet att Timo K har observerat geostationära satelliter.
Thomas Karlsson
- Robin Andersson
- spamtest: JA
Nej har nog aldrig sett något sådant långsamt, intressant dock! Kolla upp på heavens-above.com om vad det kan ha varit.
De satelliter jag har sett har alltid passerat mitt synfält (på ca 1grad) på ett fåtal sekunder.
Den/de fräckaste dock var nog de tre satelliterna som typ "gungade" över himmelen enormt snabbt - såg nästan ut som UFO klipp från TV. Kommer inte ihåg vad det heter men det var något som NASO eller NAS eller något sådant, från amerikanska marinen om jag kommer ihåg rätt.
mvh
Robin Andersson
De satelliter jag har sett har alltid passerat mitt synfält (på ca 1grad) på ett fåtal sekunder.
Den/de fräckaste dock var nog de tre satelliterna som typ "gungade" över himmelen enormt snabbt - såg nästan ut som UFO klipp från TV. Kommer inte ihåg vad det heter men det var något som NASO eller NAS eller något sådant, från amerikanska marinen om jag kommer ihåg rätt.
mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Robin: vad häftigt det där med satelliter som gungar! Kollade Heavens above (tack för tipset!), men man verkar bara kunna få data för ljusare satelliter (om man inte vet vad den heter, då verkar det vara möjligt att beräkna det mesta ... Det är tex möjligt att obsa satelliter och raketdelar från sena femtiotalet som fortfarande är i omloppsbana!)
Thomas: geostationära låter coolt! Borde man testa någon gång. Antar att man måste ner ganska rejält i ljusstyrka?
/Gustav
Thomas: geostationära låter coolt! Borde man testa någon gång. Antar att man måste ner ganska rejält i ljusstyrka?
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
Ang. Satteliter så såg jag i våras någonting som färdades med ca 2-3 grader /sek och cirka 0,5 grader stort gul-orange cirkulärt objekt färdas i Nord-sydlig riktning, helt ljudlöst så det kan inte ha varit något plan etc. Ca 22-23 på kvällen i Mars-April
Kan satteliter ge ett såpass stort och intensivt sken? Har sett många satteliter förr och de är små, refleterar mkt blåare sken och aldrig i den riktningen?
Kan satteliter ge ett såpass stort och intensivt sken? Har sett många satteliter förr och de är små, refleterar mkt blåare sken och aldrig i den riktningen?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2
http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2
http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Sanna geostationära satelliter ligger på en bestämd deklination sett från en given latitud. Från latitud +60º ligger de på deklinationen -8º. Från södra Sverige ligger de på ca -7º (exakta deklinationen kan lösas med enkel trigonometri
) Normalt sett är de teleskopiska objekt men kan ljusna till att bli synliga för blotta ögat strax innan de hamnar i jordskuggan kring tiden för vårdag- och höstdagjämningen. Detta vore intressant att få bevittna någon gång!
En mycket långsam satellit på norra stjärnhimlen tyder på en satellit i en Molnija-bana. Deras apogeum ligger på ungefär samma avstånd som de geostationära satelliternas, 36000 km över jordytan. Då är deras vinkelhastighet nära noll. Deras perigeum är mycket lägre så Molniya-satelliterna har högre hastighet resten av banan för att sedan skenbart stanna till igen ett varv senare.
Satellittrianglar som flyger i formation är NOSS-satelliter (Naval Ocean Surveillance System). Det är spionsatelliter som övervakar fartygrörelser. US Navy offentliggjorde deras existens först 1996 men dessa "UFO"s var välkända av satellitobservatörer flera år tidigare. Första gången jag noterade NOSS-satelliter var under månförmörkelsen den 21 januari 2000.
/Timo K

En mycket långsam satellit på norra stjärnhimlen tyder på en satellit i en Molnija-bana. Deras apogeum ligger på ungefär samma avstånd som de geostationära satelliternas, 36000 km över jordytan. Då är deras vinkelhastighet nära noll. Deras perigeum är mycket lägre så Molniya-satelliterna har högre hastighet resten av banan för att sedan skenbart stanna till igen ett varv senare.
Satellittrianglar som flyger i formation är NOSS-satelliter (Naval Ocean Surveillance System). Det är spionsatelliter som övervakar fartygrörelser. US Navy offentliggjorde deras existens först 1996 men dessa "UFO"s var välkända av satellitobservatörer flera år tidigare. Första gången jag noterade NOSS-satelliter var under månförmörkelsen den 21 januari 2000.
/Timo K
- Robin Andersson
Tack! Så var namnet på satelliterna jag tänkte på!timokarhula wrote: Satellittrianglar som flyger i formation är NOSS-satelliter (Naval Ocean Surveillance System). Det är spionsatelliter som övervakar fartygrörelser. US Navy offentliggjorde deras existens först 1996 men dessa "UFO"s var välkända av satellitobservatörer flera år tidigare. Första gången jag noterade NOSS-satelliter var under månförmörkelsen den 21 januari 2000.
/Timo K
mvh
Robin
- Robin Andersson
Jag lyssnade på en podcast igår Gustav och hörde något intressant du kanske vill höra.
The Archimedes Satellite network, det kan vara något av detta du såg för hörde att de sa "almost being geostationary on the sky". Tydligen hittar jag ingen info om dessa satelliter sköts upp eller ej men ryssarna har också tydligen sådana långsamma satelliter.
Citerar från podcasten så du får läsa mer exakt:
Robin Andersson
The Archimedes Satellite network, det kan vara något av detta du såg för hörde att de sa "almost being geostationary on the sky". Tydligen hittar jag ingen info om dessa satelliter sköts upp eller ej men ryssarna har också tydligen sådana långsamma satelliter.
Citerar från podcasten så du får läsa mer exakt:
MvhPamela: You know, the ESA website’s left me confused on this point. There is in the late ‘80s, and up until 1992, a bunch of references even in books to the ESA (European Space Agency) Archimedes Satellite Network, which was a network of satellites that had highly-elliptical orbits that were going to be used to do telecommunications in Europe, and these are extremely useful because while they’re going over the northern polar regions and sending signals to Scandinavia and other northern extremes that are kind of hard to get signals from geo-stationary satellites to. They’re moving at near geo-stationary rates, and then they zip out and they move quickly on their far-out elliptical parts, and then very slowly swing by again, so this is a technique that’s been used by the Russians, and used by others, but then I could never figure out if they launched the sucker. There are no references to it past 1992 that I was able to find, so I think this is a mission that didn’t make it into existence. What was fun, though, is that I found references to the trials that were the “Eureka” mission, so there was clearly some humor involved. There’s lots of books talking about this model, there’s some journal articles…can’t figure out if it was launched or not.
Robin Andersson
-
En liten observation om din observation :Pwilt wrote:I natt observerade jag en satellit som inte liknade någon jag sett tidigare. Jag obsade variabler i Sagitta och fick syn på en satellit som gick riktigt, riktigt långsamt. Jag mätte inte hastigheten, men uppskattar att det tog cirka 1-2 minuter för den att passera genom mitt synfält på 0.4 grader. Magnitud: omkring 11.
/Gustav
Tiden det tar för en geostationär sattelit att korsa 0.4 graders synfält (under förutsättning att teleskopet följer stjärnhimlen förståss) är ca 1.6 minuter

klar himmel,
Magnus
Hej,
Bra idé!
Men teleskopet saknar drivning (det är en 20 cm Newton på Dobsonmontering), så någon geostationär satellit var det inte.
Kanske var det en Molniya-satellit jag såg?
/Gustav
Bra idé!

Kanske var det en Molniya-satellit jag såg?
/Gustav