Äntligen igång igen

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Bengt

Äntligen igång igen

Post by Bengt »

Äntligen äntligen är det så mörkt här nere i Skåne att man kunnat inleda deepsky tester.Rekordtidigt för egen del.
Spegeln på min RC har under sommaren fått lite rentvättning. Återstår lite mer jobb med att trimma in allt igen så den så det kan bli lite mindre jobb för guidern. Tror den trots uppmärkning inte blev 100 procent balanserad på monteringen.

Lite strul hade jag igår med en allt för gammal dator som kommer med all sannolikhet få bytas ut denna säsongen. Har undvikt
innan köra via ascom men i år är det nödvändigt med tanke på de tankar jag har för att syssla med lite annat än pretty picture.

Fick igång det hjälpligt efter en massa bluescreen dumpningar i början, där datorn klaga på allt för mycket belastning.Lyckades sen få igång det så bra så jag kunde styra direkt via planetarie programmet i maxim.dl.
När jag fått den nya datorn blir det till att direkt mata in i ccd autopilot så jag får lite mer automatik i det hela. Av den högen testbilder jag zappa in hamna en på M71 nedan. Som sagt återstår en del intrimning för jag fick det inte helt runt igår.Men det känns ändå härligt komma igång igen.
Bengt
Image
HanssonJ
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

Re: Äntligen igång igen

Post by HanssonJ »

Hej - kul och se att det börjar hända något med mörkret.

Skulle det inte vara kul att skapa en tråd som heter säsongens första bild ? Där skulle man kunna lägga in den första bilden man tar på den nya säsongen (mörkersäsongen givetvis).

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej Bengt

Det ser ju lovande ut det där.

Själv så gjorde jag säsongens andra visuella obs igår, jag såg faktiskt ett antal stjärnor den här gången, bara 4 st för någon vecka sedan, det blir snabbt mörkare nu.

Min SQM mätare mätte himlen till magnitud 17.1 men jag tror det lär dröja till nästa nymåne innan det blir användbara förhållanden här uppe.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Hade ett problem igår som du kanske kan hjälpa mig med Anders . Har ibland använt "förstärkt" 5 meter kabel till utrustningen + lite lågbudget delare . Men hade bara problem igår med dessa förlängningar/delare.Ips vips tappa de kontakt. Kanske är det i kombination med en usel dator?
Vill minnas att du hade hittat en bra usb fördelare som du använde. Hittar inte tråden om det just.
Vad är det för fördelare du hade?
Det är väl en trevlig idé Jörgen men forumet funkar dåligt för att lägga in bilder en sådan här tråd tyvärr. Klipper större bilderna i tex en smartphone. Förr ett antal år sedan tycker jag det funkade det bättre lägga in bilder på astronet?

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Här är 3 olika USB-hubbar som jag använt både på jobbet och till astro utan trassel.

http://www.dustin.se/product/5010049741 ... ider_dacsa
http://www.dustin.se/product/5010064167 ... ider_dacsa
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... tar-p68739

Finns nog anledning att titta på den 5m förlängare du använder också, jag har aldrig hittat någon sådan som som jag varit nöjd med, undviker sådana om det går.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Tack Anders.

Får köpa en dessa istället.

Finns det något bra driftsäkert sätt utan dessa vanliga 5 meters förstärkta sladdar skicka till en dator med ca 5-10 meter usb sladd. Någon som har något bra tips på bra grejor som bevisligen funkar med mycket "trafik"?

Bengt
gost

Sv: Äntligen igång igen

Post by gost »

Kul att du är igång Bengt. Här i norr syns fortfarande inga stjärnor på nätterna, men nu går det fort och det är inte länge kvar innan sommartriangeln börjar titta fram.
Grinde

Post by Grinde »

Härligt!

Kul att se att deepsky-säsongen redan börjat komma igång nere i södern, här är det lite mer än en månad kvar tills den astronomiska skymningen infinner sig, men det går nog tjuvstarta lite i slutet av augusti.
Ska bli intressant att höra vad du tycker om CCD Autopilot också, verkar vara en effektiv "hands-free" lösning om man vill plåta många objekt samma natt

Mvh Jonas
skafar65

Post by skafar65 »

Härligt Bengt! Verkligen en tidig start! Vädret ser ju ut att rätta till sig nu i veckan, kanske man ska prova på att fånga några pixlar? :)
Bengt

Post by Bengt »

Är nog inga problem för dig Micke som bor på samma breddgrad. Jag tror man har ca 3-4 timmar tillräckligt mörker för foto just nu. H-alfa testerna jag gjorde registreras nästan bäst trots man inte såg stjärnorna i slutet av natten.
Ni i norr får ta igen sen start tid på hösten med längre nätter i vinter istället. :)

nedan fler bilder jag testa på M 27 och VDB130 bara ett fåtal minuter exp tid'
Image
Image

Kan även tipsa om mitt nyinköp av en extra fläkt jag fick testat för första gången och som visa sig vara en mycket bra produkt. Jag köpte den via teleskopservice för att ytterligare kyla ner samt undvika att huset blir varmt på min starlight ccd under den varmare tiden på året. Ett av mina bättre köp!
Image
Grinde

Post by Grinde »

Riktigt snygg M27a i den här bildskalan, som godis för ögonen efter en sån lång torka under sommaren
Bengt wrote:Ni i norr får ta igen sen start tid på hösten med längre nätter i vinter istället. :)
Helt rätt, i slutet av december tror jag som mest det går att skrapa ihop runt 13-14 timmar på en och samma natt, (förutsatt övernaturligt klart väder) så det finns absolut fina fördelar med det nordliga läget!
Synd bara på mål som tex M16 som kulminerar innan det blivit tillräckligt mörkt, (och då endast 12° över horisonten)
Tompa

Post by Tompa »

Härligt att det börjar mörkna! Fina bilder, vilka aptitretare! Har faktiskt börjat förnimma några fler stjärnor än sommartriangeln, även på min breddgrad :good:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Lazze

Post by Lazze »

Härligt med lite mörkerbilder. Abstinensen börjar bli svårartad vid det här laget. Man får bara hoppas att bättre väder också kommer med mörkare tider.
/Lasse
gost

Sv: Äntligen igång igen

Post by gost »

Igår såg jag Sommartriangeln för första gången den här säsongen, så nu är vi snart på G även i norr.
Bengt

Post by Bengt »

Jag tror faktiskt det inte är omöjligt starta redan i mitten av Juli i skåne med en modern ccd om man är nöjd med en timmes fototid. Kan man köra över 3 timmar nu så borde det funka.
Ska prova lite tidigare nästa sommar och se när det är praktiskt möjligt.

Bengt