NGC 4565 - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

NGC 4565 - Anders Hemlin

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 4565
Exponering: 15 x 6 minuter
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Post by Starsoft »

Eftersom vädret varit ovanligt trist en längre tid så tänkte jag i stället för att visa nya bilder ta fram en del gamla bilder som jag har omarbetat för att så småningom lägga ut på min hemsida.

Är därför tacksam för kritik i allmänhet och synpunkter på förgbalans och ljus i synnerhet.

Här finns en wide version av bilden

http://www.hemlin.se/astro/ngc4565_wide.jpg
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Jag tycker det ser riktigt bra ut färgbalansen verkar bra. Kanske dock att centrum på galaxen är lite för utbränd.

Vad för KAmera/Teleskop använde du till detta?
Terje

Post by Terje »

Kan som robert inte göra annat än att buga och konstatera ett gediget hantverk, som robert sa är det enda jag kan komma på att centrum eventuellt är lite för utbränt, men det är ingenting allvarligt.
Bengt

Post by Bengt »

Trevlig jätte fin bild .
Förstår inte var du hitta den molnluckan :) Verkar som vissa är bättre kompis med vädergudarna än andra :D
Utmärkt hantverk instämmer.

Färgerna ser bra ut tycker jag med . Möjligen har blå lite högre värde än de andra om man går in och ser i infon i photoshop,men den ser fin ut ändå. Personligen gillar jag galaxer med lite blå tuch :D

Kan ju erbjuda ett litet tips som jag brukar tillämpa på såna här galaxer. Jag brukar använda mig av en specialare för att få fram detaljer ännu bättre på denna typen av objekt .

Det finns två väldigt bra gratis pluggin som heter galaxydustenchanse och den andra heter powerdetaljextract. Den sistnämda verkar funka bäst på ditt objekt . Om man dubblerar ett lager och kör detta filter och lägger ett lager med denna bilden bakom så kommer stoftbanden framträda ännu bättre.

Lika så lägger man en bild med en mindre brännt centrum ovanpå denna så får du fram både de yttre delarna såväl som de inre lika skarpt .

Tycker dock inte din bild har så mycket brännt centrum så det stör. Hade nog låtet den vara som den är .

Till sist tycker jag det Jätteskoj du lägger dina bilder här . Hoppas du kommer fortsätta göra det i framtiden också. Personligen har jag fått mycket hjälp av den öppenhjärtliga kritik som råder här och har hjälpt mig vidare till att få till bättre bilder.
Starsoft

Post by Starsoft »

Vad för KAmera/Teleskop använde du till detta?
Jag blev störd när jag skickade bilden så jag glömde att mata in kamera och teleskop, så det är fixat nu.
Förstår inte var du hitta den molnluckan
Nja... vädret är ovanligt trist även här hos mig, så det här är en omarbetat bild från i vintras för min kommande hemsida där jag så småningom tänkte samla mina EOS bilder. Men jag har faktiskt lyckats få ett par timmar OIII till min Pacman häromdagen, tänkte återkomma om funderingar till det inte så lyckade projektet senare.

Jag har alltid haft problem med ljus och färgbalans på grund av att jag nästan alltid använder min notebook när jag editerar bilderna, och den bildskärmen är ganska annorlunda. Men nu kan jag efter era synpunkter ha den här bilden som norm så att bilderna blir hyggligt enhetliga när jag omarbetar resten.
Till sist tycker jag det Jätteskoj du lägger dina bilder här . Hoppas du kommer fortsätta göra det i framtiden också
Jag tänkte nog försöka hålla mig här framöver. Jag har de senaste dagarna tittat runt lite på nätet och konstaterade till min förvåning att det inte verkar vara så vanligt med astroforum där det läggs ut bilder med bra kvalitet, hittade inget ställe som kunde konkurera med kvaliten på bilderna som ligger här. Det verkar utomlands i den engelsspråkiga världen vara egna hemsidor som gäller för dom som tar lite bättre bilder. Det finns kanske en lite annan syn på hobbyn här i norden, en större vilja att dela med sig, inte alldeles nödvändigt att försöka tjäna pengar på sin hobby genom att försöka sälja bilder och böcker så fort man tagit några bilder.
Bengt

Post by Bengt »

Låter som även du dissar Ag:s nya regler:)

Jo visst finns det bra forum utomlands.

Jag gillar verkligen http://ukastroimaging.co.uk/forums/index.php

utmärkt forum med många duktiga fotografer som ger bra tips.

Bengt

Return to “Bilder”