Astronet-gåtor 2 och 3
-
- spamtest: JA
Astronet-gåtor 2 och 3
Det finns ett stort filmbolag vars namn får alla som sysslar med variabla stjärnor att genast höja på ögonbrynen. Delfrågorna i Astronet-gåta 2 lyder:
a) Vad heter filmbolaget?
b) Vad hette grundarnas föräldrar?
M v h
Hans Bengtsson
a) Vad heter filmbolaget?
b) Vad hette grundarnas föräldrar?
M v h
Hans Bengtsson
Re: Astronet-gåta 2
Hej
Det bör väl vara Miramax Films du tänker på, finns i och för sig ett som heter Orion Pictures också men Miramax låter ju klockrent variabelinfluerat.
Anders
Det bör väl vara Miramax Films du tänker på, finns i och för sig ett som heter Orion Pictures också men Miramax låter ju klockrent variabelinfluerat.
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
-
Jag gör nog för enkla gåtor. Svaret är korrekt vad gäller delfråga a, men hur lyder svaret på delfråga b?
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson
Enligt Wikipedia så hette föräldrarna Max och Miriam.
Min astrofotoblogg: http://danielfranzen.wordpress.com
-
Det är alldeles riktigt. Man får gratulera lösarna!
Redan första gången jag såg Miramax i samband med någon film på TV, så kände jag att jag ville kolla upp ifall det hade något med astronomi att göra. Men det var först när informationen på internet kom, som jag förstod att namnet tillkommit på helt annat sätt, utan anknytning till miramaxima.
Detta får mig osökt att tänka på Astronet-gåta nr 3, som ni ser nedan och som också handlar om variabla stjärnor och ett bolag:
* Vad hette det flygbolag som grundades och ägdes av en svensk variabelobservatör, och där observatörens namn ingår i flygbolagets namn? Observationerna finns med i SVO. Ledtråd: Vul.
mvh
Hans Bengtsson
Redan första gången jag såg Miramax i samband med någon film på TV, så kände jag att jag ville kolla upp ifall det hade något med astronomi att göra. Men det var först när informationen på internet kom, som jag förstod att namnet tillkommit på helt annat sätt, utan anknytning till miramaxima.
Detta får mig osökt att tänka på Astronet-gåta nr 3, som ni ser nedan och som också handlar om variabla stjärnor och ett bolag:
* Vad hette det flygbolag som grundades och ägdes av en svensk variabelobservatör, och där observatörens namn ingår i flygbolagets namn? Observationerna finns med i SVO. Ledtråd: Vul.
mvh
Hans Bengtsson
- Robin Andersson
Re: Astronet-gåtor 2 och 3
Kan det vara West Air Sweden? Som i dag har bytt namn?
mvh
Robin
mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
-
West Air Sweden är tyvärr fel.
Om man vill vara maximalt listig, ska man nog använda SVO:s observatörslista i kombination med ledtråden jag gav.
Ovanstående mening ger en ny ledtråd.
mvh
Hans Bengtsson
Om man vill vara maximalt listig, ska man nog använda SVO:s observatörslista i kombination med ledtråden jag gav.
Ovanstående mening ger en ny ledtråd.
mvh
Hans Bengtsson
Hej
Helt klart en annan dignitet på den här frågan...
Anders
Helt klart en annan dignitet på den här frågan...
Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
-
Låter bra!
Ett tips:
Försök först hitta en gemensam nämnare mellan min första ledtråd (Vul) och formuleringen av den mening som blev min andra ledtråd (se mitt föregående inlägg).
mvh
Hans Bengtsson
Ett tips:
Försök först hitta en gemensam nämnare mellan min första ledtråd (Vul) och formuleringen av den mening som blev min andra ledtråd (se mitt föregående inlägg).
mvh
Hans Bengtsson
Jag gissar på Max Air Sweden och Max Renard. När jag inte hittade nån observatör från Rävlanda (Vulpecula) använde jag istället informationen att Hans bor i Göteborg och hittade med "På Spåret"-logik att det bara fanns en observatör med namnet Max. En koppling till föregående gåta fanns ju där då också...
Thomas Karlsson
Jag blir inte klok på detta. Jag sökte igenom SVO:s databas efter observatörer som obsat stjärnor i VULpecula, men hittade ingen som gett sitt namn till något flygbolag. Det ända som kan associeras med ett flygbolag är Herr Rynefors signatur RYN som är Ryan Airs förkortning på dess flightnummer.
Renard är franska för räv.
/Gustav
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
-
Maxair är rätt svar!
Uttrycket "maximalt listig" syftade dels på förnamnet Max, dels på att räven ju sägs vara listig. Stjärnbilden Vulpecula (Vul) heter Räven på svenska och Renard på franska. Att jag skrev att gåta 2 "osökt" fick mig att tänka ut gåta 3 berodde på att namnet Max återkom.
Det ligger inga pengar i variabla stjärnor. Jag har bevisligen gjort många fler variabelobservationer än Max men det är han som idag bevisligen har postadress Monaco, inte jag ...
Om Max eventuellt skulle googla på sitt namn och hitta detta inlägg: hör av dig! Det var 38 år sedan senast och jag kan tänka mig att åka till Monaco på en semesterresa...
M v h
Hans Bengtsson
Uttrycket "maximalt listig" syftade dels på förnamnet Max, dels på att räven ju sägs vara listig. Stjärnbilden Vulpecula (Vul) heter Räven på svenska och Renard på franska. Att jag skrev att gåta 2 "osökt" fick mig att tänka ut gåta 3 berodde på att namnet Max återkom.
Det ligger inga pengar i variabla stjärnor. Jag har bevisligen gjort många fler variabelobservationer än Max men det är han som idag bevisligen har postadress Monaco, inte jag ...
Om Max eventuellt skulle googla på sitt namn och hitta detta inlägg: hör av dig! Det var 38 år sedan senast och jag kan tänka mig att åka till Monaco på en semesterresa...
M v h
Hans Bengtsson
-
Här kommer en enkel gåta. Vilken astronom har sagts vara förebilden för Sir Arthur Conan Doyles litterära figurs ärkefiende?
/Timo K
/Timo K