Timelapse H-Alpha prominens-animation

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

Timelapse H-Alpha prominens-animation

Post by Grinde »

Hej!

Den här rackaren gick inte att posta i bildgalleriet av förståeliga skäl, så det får bli ett inlägg i forumet istället.

Det här är 2nd light med mitt solteleskop, och 1st light för min nya sol/(planet)-kamera, Basler Ace 1300m gigabit, med Sonys ICX445 sensor
Ända sen jag började bli nyfiken på solfoto (snart 6månader sen) så har jag undrat om det här vore genomförbart, och nu när jag äntligen har egna grejjer, så var det dags för ett försök! Jag körde 60sek/30fps sekvenser med en minuts mellanrum, vilket genererade en bild varannan minut, i 1timme 10minuter. Moln passerade lite då och då, vilket gjorde att ljusstyrkan och kontrasten varierar i varje bildruta, men det gick ganska bra att processera bort det värsta. Har dock material för 2 timmars timelapse, men tidåtgången att minska molnens disko-effekt på ljusstyrkan, gör att jag hellre väntar tills en 100% molnfri dag istället för att spendera dagar att bildbehandla...
Hela animationen syns inte här på forumet, så klicka på bilden för att se den obeskärda animationen, det händer häftiga grejjer till höger på bilden.
Det här fick bli en test, så det ska bli riktigt intressant nästa gång det bättre väder, det här blev ju hur häftigt som helst!

Klicka på bilden för att se hela synfältet
Image

Mvh Jonas
HanssonJ
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö

Re: Timelapse H-Alpha prominens-animation

Post by HanssonJ »

Underbart att se dina alster :good: :good: :good: , aktiviteten på högersidan kan man inte titta nog på. Ju mer du lägger ut och visar desto dyrare kommer det bli för oss andra - nu vet jag inte om montering eller solteleskop ligger först i investeringsraden (eller kanske bägge samtidigt). Solen är ett fantastiskt objekt :geek: . Skall bli intressant och se vad du åstadkommer när "testfasen ;) " är avklarad.

Mvh

Jörgen
---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Helt enkelt grymt häftigt! Fantastiskt!

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze

Post by Corpze »

Hur gör du för att få solen så pass centrerad i varje bild, blir mkt imponerad av dina bilder varje gång, bra inspirationskälla! :good:
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
skafar65

Post by skafar65 »

Hej Jonas

Ja Astrofoto är ju helt klart en materialsport vilket tydligt bevisas med dessa bilder! Sen ska man inte underskatta Din kunskap om hur man använder dessa fantastiska instrument. Jag gissar att du använder 10Micron som bas till Coronadon? Jag tycker mig se ett mönster i att just ha en riktigt bra montering vilket gör det där lilla extra för bilderna. Mycket av det som skyllts på Svenska förhållande ligger nog i monteringar som inte riktigt når fram.

Mvh //Micke
gunnar

Post by gunnar »

Man häpnar! Har sett många timelapse på senare tid men denna är i alla fall den första "näratitt-lapse" på solen som jag stött på. Fortsätt Jonas för jag vill se mer sådant här.

Mvh
Gunnar

Return to “Bilder”