Den här rackaren gick inte att posta i bildgalleriet av förståeliga skäl, så det får bli ett inlägg i forumet istället.
Det här är 2nd light med mitt solteleskop, och 1st light för min nya sol/(planet)-kamera, Basler Ace 1300m gigabit, med Sonys ICX445 sensor
Ända sen jag började bli nyfiken på solfoto (snart 6månader sen) så har jag undrat om det här vore genomförbart, och nu när jag äntligen har egna grejjer, så var det dags för ett försök! Jag körde 60sek/30fps sekvenser med en minuts mellanrum, vilket genererade en bild varannan minut, i 1timme 10minuter. Moln passerade lite då och då, vilket gjorde att ljusstyrkan och kontrasten varierar i varje bildruta, men det gick ganska bra att processera bort det värsta. Har dock material för 2 timmars timelapse, men tidåtgången att minska molnens disko-effekt på ljusstyrkan, gör att jag hellre väntar tills en 100% molnfri dag istället för att spendera dagar att bildbehandla...
Hela animationen syns inte här på forumet, så klicka på bilden för att se den obeskärda animationen, det händer häftiga grejjer till höger på bilden.
Det här fick bli en test, så det ska bli riktigt intressant nästa gång det bättre väder, det här blev ju hur häftigt som helst!
Klicka på bilden för att se hela synfältet

Mvh Jonas