Detta är mitt första inlägg på Astronet

Jag hoppas att ni gillar rapporten!
Vill man studera vintergatans centrum från min nordliga latitud måste detta göras under sommarens ljusa månader. Igår (17/5) var vädret perfekt för sådana observationer, klar, kall och torr luft. En natt för visuella observationer av DSO under deklination -25º. Horisonten var klar med undantag av några få låga moln. Dessa moln försvann senare på kvällen. På grund av det nordliga läget och sommartid, råder mörker endast mellan 24:00-02.00 så jag valde att studera objekt i skorpionen och ormbärarens sydliga delar under deklination -25º . Objekt i skyttens sydliga delar är inte synliga nu utan kan endast studeras senare under midsommar. Mitt primära mål var Messier objekten M4 och M6 i skorpionen samt Messier objekten M10 och M62 i ormbäraren. Sekundära mål är de klotformiga stjärnhoparna NGC 6144, NGC 6293, NGC 6304, NGC 6355 och NGC 6316. Alla dessa objekt går endast att studera under några få mörka timmar i maj så det gäller att passa på då tillfälle ges.
Jag observerade från en höjd med fri sikt åt söder och horisont ut mot havet. En störande lampa lyste från en närbelägen gård men observationsplatsen var ändå tillräckligt mörk. Observationerna gjordes med mitt 11 tums GoTo Celestron SCT. Jag hade med mig ett 32mm Scopos- och två Hyperion- okular (17mm och 13mm).
Vid 24 tiden syntes vintergatan klart och tydligt sträcka sig från Cassiopeia vidare mot svanen ner mot örnen och skytten. Stjärnmolnet i skölden syntes tydligt mot den mörka och klara södra horisonten. Transparensen var mycket bra och lilla björnens svagare stjärnor var tydliga. Den norra horisonten var något ljus och blir på våra nordliga breddgrader aldrig riktigt mörk under sommaren.
Något efter midnatt var teleskopet tillräckligt nerkylt och jag började med att studera M4, en klotformig stjärnhop i skorpionen nära Antares. I mitt 17mm okular var hopen tydlig med ett 25tal stjärnor synliga redan vid direkt vision och med averted vision syntes många fler. Det typiska centrala stjärnbandet av magnitud 11 stjärnor glimmade svagt men tydligt med averted vision. Med 13mm okularet kunde jag se ännu fler upplösta stjärnor. M4 är en ganska gles klotformad stjärnhop med en kärna som inte är så tät. Nästa objekt var NGC 6144 som är en mycket svag och avlägsen klotformig stjärnhop nära Antares. Det är osäkert om jag med säkerhet kan säga att jag såg hopen men en förgrundsstjärna av magnitud 11 kunde bekräftas. Runt denna stjärna kunde jag se en svag diffus fläck som troligen var NGC 6144. Ett svår fångat objekt från våra breddgrader. I väntan på att ormbärarens södra delar skulle stiga upp passa jag på att studera M80. M80 är en annan klotformig stjärnhop norr om M4. Med ett 13mm okular ser man den täta hopen tydligt. Flera stjärnor går att upplösa med averted vision. Med 17mm okularet blir hopen klarare men färre stjärnor går att upplösa.
Vid 1-tiden kunde jag påbörja mina observationer av ormbärarens sydliga klotformiga stjärnhopar. Jag började med M62 som jag lätt fångade med mitt 32mm okular. En tydlig suddig boll men inga stjärnor kunde upplösas. Provade även med 17mm okular vilket förstärkte kontrasten men inga upplösta stjärnor. M19 som ligger något högre var mycket tydlig. Med 17mm okular kunde jag med averted vision upplösa den suddiga bollen till ett glitter av otydliga stjärnor. M19 och M62 är kända för sin oregelbundna form men någon oregelbundenheter kunde jag inte se. När klockan närmade sig 2 gav jag mig på NGC 6304, NGC 6316 och NGC 6355. NGC 6304 och NGC 6316 var mycket ljussvaga och knappt synliga med direkt vision, men med averted vision och teleskoprörelse förstärktes kontrasten. Intill NGC 6316 finns en svag stjärna av magnitud 8.5. NGC 6355 är den svagare av de tre och den kunde jag inte se. NGC 6293 är något mer ljusstark och den syntes tydligt med 32mm okular och direkt vision. Jag bytte till 17mm okular och hopen syntes mycket tydlig men en tydlig kärna. Inga stjärnor kunde dock upplösas.
Jag avslutade kvällens observationspass med M6 i skorpionen som låg mycket lågt, knappt över horisonten. Trots det låga läget kunde jag lätt se 5 stjärnor runt magnitud 7 i hopen.
Tillsammans med sjungande näktergal i skogarna runt min obsplats blev detta en lyckad och stämningsfull natt!
En klar natt i början av juli hoppas jag kunna pricka av stjärnhoparna M54, M55, M69 och M70 i skytten. ”Mörker fönstret” är då endast en timme (00:30-01:30)!
Hälsningar
Mikael Anderlund