M63 Sunflower Galaxy - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
Grinde
spamtest: JA

M63 Sunflower Galaxy - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: M63 Sunflower Galaxy
Exponering: L: 13*5min, R/G/B: 3/3/2*5min
Fotograf: Jonas Grinde
Teleskop: Takahashi FSQ106EDX
Kamera: QSI 583wsg
Kommentar: Ännu en bild ur mån/moln-mappen (som för övrigt snart är tom). Eftersom jag fortfarande hade tjorv med fokuseraren på 190MN tuben, så fick takahashin jobba vidare. M63 är ett mål som anses må bäst med stora tuber med hög brännvidd, men jag tycker det här ändå blev lyckat, strax över 140 identifierade galaxer i bilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Image
Klicka för att se textad version av bilden

Image
Klicka för att se beskuren 150% version av bilden
Timo

Re: M63 Sunflower Galaxy - Jonas Grinde

Post by Timo »

Trevligt med så myck "luft" runt galaxen. Ger ett helt annat perspektiv.
Lite brusig är galaxen förstås men du har ju inte så väldigt lång exponerinsgstid heller så man kan inte begära att det skall vara helt "rent".
Din 150 %-are däremot får 4-kantiga stjärnor, de små, om du drar upp den så mycket. Så en större tub är nog att föredra för så här små galaxer :D
Annars är bildbehandlingen bra, har inget att klaga på speciellt med tanke på den lilla tuben !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Lazze

Post by Lazze »

Fin bild på Solrosen, men jag tror också att det blir bättre med lite större teleskop.
För övrigt tror jag nästan att vi kopierat vilka objekt vi fotat i slutet på säsongen. God smak vad gäller objektval alltså :D

/Lasse
Grinde

Post by Grinde »

Självklart skulle en större tub och längre tub ge en pixelskala mer anpassad för dessa små mål, annars skulle nog alla köra med 4tummare :) Men, trots att den är en ynka 4tummare, så är detaljerna jämförbara med många bilder tagna med större tuber, ett väldigt mångsidigt instrument helt enkelt. Jag gillar widefield-versionen mest, väldigt sällan man ser en galax se så ensam ut som den gör på den här bilden, kul att bli påmind om storleken. Men 13*5minuter i luminans var i det minsta laget, minst det dubbla vore att föredra då jag visar bilden i fullstorlek och även förstorad. Skulle jag haft fler subs skulle det även gå fint att drizzla upp storleken och få runda stjärnor istället för att interpolera.

Några teleskop-tips för närbilder? Med hänsyn till 583'ans små pixlar såklart, och en prislapp som inte kräver en njure på svarta marknaden
Timo

Post by Timo »

Ja, din Tak är en kanontub, en refraktor i min smak.
Går du upp i tubstorlek får du ändå binna med de små pixlarna 583,an har.
Fast översampling ger ju fler pixlar per stjärna och ett rundare resultat :)
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Riktigt fin bild på M63 med omgivning. Kanske att den har lite för mycket färgmättnat speciellt blå på stjärnorna. Dom så blå ser ut vara lite väl blå tror jag. Fast färgmättnaden är en smaksak :) Annars en kanon bild. :good:

Return to “Bilder”