Brännklumpen
-
- spamtest: JA
Brännklumpen
En bra och ärlig artikel om observatoriet på Brännklumpen nära Gäddede samhälle finns i nätupplagan av Östersunds-Posten 24 mars 2012. Rubriken är "Stjärnprojektet som bromsat in".
Det verkar som om observatoriet tyvärr redan börjar förfalla så smått, och det används inte alls. Detta känns ju förfärligt tråkigt. Finns det några goda förslag på hur situationen skulle kunna räddas så gott det går?
Tillgängligheten är förstås viktigast av allt när det gäller ett amatörastronomiskt eller publikt observatorium. Den nuvarande placeringen på toppen av ett berg utan vanlig bilväg känns rätt hopplös. Kan alltsammans kanske transporteras ner, med helikopter, till planetariet nere i samhället? Detta skulle förstås kosta en hel del men ändå minska risken för att hela satsningen gått till spillo. Grundförutsättningen för att observatoriet med det fina teleskopet ska användas över huvud taget är ju att personer kan ta sig dit på rimligt enkelt sätt.
Jag har inga konkreta förslag men ta gärna en funderare på om något kan göras.
M v h
Hans Bengtsson
Det verkar som om observatoriet tyvärr redan börjar förfalla så smått, och det används inte alls. Detta känns ju förfärligt tråkigt. Finns det några goda förslag på hur situationen skulle kunna räddas så gott det går?
Tillgängligheten är förstås viktigast av allt när det gäller ett amatörastronomiskt eller publikt observatorium. Den nuvarande placeringen på toppen av ett berg utan vanlig bilväg känns rätt hopplös. Kan alltsammans kanske transporteras ner, med helikopter, till planetariet nere i samhället? Detta skulle förstås kosta en hel del men ändå minska risken för att hela satsningen gått till spillo. Grundförutsättningen för att observatoriet med det fina teleskopet ska användas över huvud taget är ju att personer kan ta sig dit på rimligt enkelt sätt.
Jag har inga konkreta förslag men ta gärna en funderare på om något kan göras.
M v h
Hans Bengtsson
Re: Brännklumpen
Ett teleskop/observatorium är bara bra om det används.
TIllgång till det är viktigt. Det lilla extra man kan få av att placera det så högt väger inte alsl upp problemet med att komma dit som du säger.
De hade kunnat byggt i byn och kanske med en hhyffsad internet koppling. Med bra internet skulle de kunnat erbjuda remotekörning för skolor tex.
TIllgång till det är viktigt. Det lilla extra man kan få av att placera det så högt väger inte alsl upp problemet med att komma dit som du säger.
De hade kunnat byggt i byn och kanske med en hhyffsad internet koppling. Med bra internet skulle de kunnat erbjuda remotekörning för skolor tex.
-
Som en första akut åtgärd tycker jag att själva instrumentet borde räddas, dvs fraktas ner till ett säkert och ombonat ställe.
När journalisten besökte hade tydligen mycket snö blåst in och lagt sig över teleskopet. Om den får ligga kvar (eller smälta) så kan den förstås allvarligt skada optiken.
Vi kan väl samla på oss några goda synpunkter som vi sedan delger dem som ansvarar för observatoriet?
M v h
Hans Bengtsson
När journalisten besökte hade tydligen mycket snö blåst in och lagt sig över teleskopet. Om den får ligga kvar (eller smälta) så kan den förstås allvarligt skada optiken.
Vi kan väl samla på oss några goda synpunkter som vi sedan delger dem som ansvarar för observatoriet?
M v h
Hans Bengtsson
Jag läste precis artikeln, och det är ju bedrövligt hur det blivit! Håller med ang tillgängligheten, först att det ligger på en bergstopp, och sen tycker jag att Gäddede ligger för långt från större samhällen om man nu vill få dit mkt folk. Riktigt trist att se så dyra grejer med ett lager snö ovanpå.
Ang helikoptertransport så skulle jag nog kunna lyfta ner kupolen med väggar till närmaste bilväg för bara nån tusenlapp, om jag skulle ha vägarna förbi... Annars har jag för mig att HeliNord har en bas i Gäddede, har de en helikopter där så blir det inte heller dyrt...
Att upprätta ett observatoriet i anslutning till bilväg är det första man bör göra, tyckerr jag. Och om man vill ha dit folk, flytta närmare ett större samhälle. Mitt internet-styrda och snö-täta observatorium (som kostade en bråkdel av dessa 3 miljoner) är beläget ca 10minuter biltur från centrala östersund, och där ute är himlen riktigt bra, förutom närmast horisonten nordöst. Fördelerna med läget i Gäddede tror jag knappast väger upp nackdelarna, eftersom grejjerna helt enkelt inte används.
Ang helikoptertransport så skulle jag nog kunna lyfta ner kupolen med väggar till närmaste bilväg för bara nån tusenlapp, om jag skulle ha vägarna förbi... Annars har jag för mig att HeliNord har en bas i Gäddede, har de en helikopter där så blir det inte heller dyrt...
Att upprätta ett observatoriet i anslutning till bilväg är det första man bör göra, tyckerr jag. Och om man vill ha dit folk, flytta närmare ett större samhälle. Mitt internet-styrda och snö-täta observatorium (som kostade en bråkdel av dessa 3 miljoner) är beläget ca 10minuter biltur från centrala östersund, och där ute är himlen riktigt bra, förutom närmast horisonten nordöst. Fördelerna med läget i Gäddede tror jag knappast väger upp nackdelarna, eftersom grejjerna helt enkelt inte används.
/ Jonas - http://www.grinderphoto.se
Jag är oerhört förvånad över att man från EU inte verkar ha ställt några krav på hur deras bidrag ska förvaltas på lång sikt samt att man inte utsett personer som är ansvariga för att målen uppfylls.
Är det på detta sätt våra skattepengar ska förvaltas?
Eftersom det är väldigt troligt att teleskopet och dess kringutrustning kommer att förstöras om den stannar kvar uppe på berget utan erforderlig tillsyn, bör man omedelbart ta ner utrustningen för bättre förvaring i väntan på att man får klart med hur framtiden ska te sig.
Om man inte kan komma på något annat, bör någon seriös astronomiförening tillfrågas om inte de vill överta utrustningen mot krav på visningar för allmänheten. Det finns väl en aktiv förening i Östersund? Skulle inte de vara intresserade av en sådan ”deal”?
/Jonas
Är det på detta sätt våra skattepengar ska förvaltas?
Eftersom det är väldigt troligt att teleskopet och dess kringutrustning kommer att förstöras om den stannar kvar uppe på berget utan erforderlig tillsyn, bör man omedelbart ta ner utrustningen för bättre förvaring i väntan på att man får klart med hur framtiden ska te sig.
Om man inte kan komma på något annat, bör någon seriös astronomiförening tillfrågas om inte de vill överta utrustningen mot krav på visningar för allmänheten. Det finns väl en aktiv förening i Östersund? Skulle inte de vara intresserade av en sådan ”deal”?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Sv: Brännklumpen
Jag kan meddela att just nu pågår ett utredningsarbete om vad som skall hända uppe i Brännklumpen. Jag sitter med i en arbetsgrupp som har fått i uppgift av Forum Frostviken att titta på olika lösningar. Förhoponingsvis kommer vi under en ganska snar framtid ha lite svar att komma med. Just nu är vi i starten av detta arbete.
-
Jag är ganska intresserad av den infrastruktur som tydligen är uppbyggd och vill egentligen ha mer information. men det jag tänker mest på är att detta går att utnyttja i undervisningssammanhang. Observatoriet ligger ca 4 timmar med bil från Trondheim där jag undervisar lärare i bland annat astronomi vid NTNU. Att ha möjlighet att förlägga en del av undervisningen vid Frostviken/Gäddede är en mycket lockande tanke. Detta kräver dock en utbyggd infrastruktur och avtal. Men jag ser detta som en möjlighet.
Jonas, kul att du nämner detta. Forum Frostvikens mål är just att kunna erbjuda den typen av tjänster. Det är mycket på gång i och omkring observatoriet/planetariet, mycket som jag ännu inte kan berätta, men förhoppningsvis så kan vi gå ut med mer information under sommaren om vad som kommer att ske där.
-
Det har nu bestämts att observatoriet flyttas ner till en plats intill planetariebyggnaden nere i Gäddede samhälle. Verkar vara ett förnuftigt och logiskt beslut.
M v h
Hans Bengtsson
M v h
Hans Bengtsson