Meteor över Stockholm 20 mars.

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Peter R

Meteor över Stockholm 20 mars.

Post by Peter R »

För en stund sedan kom min dotter och jag hem och vi hann precis se ett väldigt kraftigt sken kl. 21:41 som förflyttade sig väldigt snabbt i stort sett i en öst-västlig riktning möjligtvis från 80° till 60° höjd, troligtvis en mycket ljusstark meteor. Jag såg den bara aningen bättre än i ögonvrån och tyckte skenet var orange men min dotter hann lyfta blicken och tyckte den lyste starkt vitt. Hon kan ha hört ett fräsande ljud men är inte helt säker.
Någon annan som såg någonting?

/*Peter R
Jojjesthlm
spamtest: JA

Re: Meteor över Stockholm 20 mars.

Post by Jojjesthlm »

Hej

Jag såg detta också. Fast min observation va vid ca 23:30 och det syntes "över" Stockholm. Det var ett jäkla ljussken och hade hög hastighet och lyste blått/grönt. Jag har inte sett såna här stora metoriter tidigare och trodde nästan det var nån form av misil, jag stod en stund och väntade på eventuell explosion :)

Någon mer som såg detta vid 23:30?
Peter R

Post by Peter R »

Det var intressant!
Kan du säga någonting om riktning, höjd osv för att veta om de kom från samma område på himmeln om de kan ha varit besläktade med andra ord?

/*Peter R
daujones

Post by daujones »

Jag såg också meteoritnedslaget kl 23:30.
Tack jojje du som va först att skriva om det i natt! Alltid skönt med bekräftelse :)
Eftersom det var av något större slaget så har jag rapporterat det till en internationell org. Som kartlägger sådana här händelser.
Jag tittade ut genom fönstret och på ca 2 sek ser ja ett kraftigt sken skiftandes grönt, vitt, blått. Den håller en 60 grader riktning nedåt och mycket rök bildas bakom. Röken kunde ja se någon sekund då skenet lös upp det.
Jag befann mig på ekerö, träkvista och tittar mot S - sv 220 -240.

Tydligen var vi få som såg det, men detta var av stor magnitud så det finns säkerligen webcams som fångat bild på det...
daujones

Post by daujones »

Peter R wrote:För en stund sedan kom min dotter och jag hem och vi hann precis se ett väldigt kraftigt sken kl. 21:41 som förflyttade sig väldigt snabbt i stort sett i en öst-västlig riktning möjligtvis från 80° till 60° höjd, troligtvis en mycket ljusstark meteor. Jag såg den bara aningen bättre än i ögonvrån och tyckte skenet var orange men min dotter hann lyfta blicken och tyckte den lyste starkt vitt. Hon kan ha hört ett fräsande ljud men är inte helt säker.
Någon annan som såg någonting?

/*Peter R
Hej Peter, tack för ditt inlägg
Det verkar vara 2 stycken olika på samma kväll i så fall , häftigt ! :)

Allmänt: Det är stor skillnad att se ett stjärnfall som ett snabbt streck eller att se en meteorit som går igenom atmosfären och fortsätter brinna ett tag. Det är sällan man får möjligheten att se en meteorit brinna hela vägen ner , som man såg igår!
Se youtube, Några fina exempel, dessutom ett nyligen i oslo, tror de va bara någon vecka sen.
daujones

Post by daujones »

Jo vill tillägga att det luktade bränd tändsticka ( sulfit, sulfur eller vad det heter) i ca en timme efter.
Peter R

Post by Peter R »

Jo vill tillägga att det luktade bränd tändsticka ( sulfit, sulfur eller vad det heter) i ca en timme efter.
Svavel misstänker jag då. Men du är allvarlig, eller hur?
Har aldrig hört talas om meteorer som luktar bränt. Kan det ha varit någonting annat? Någon som har en hypotes?

/*Peter R
daujones

Post by daujones »

Ja det låter otroligt men lukten va skarp. Läste runt på nätet och liknande händelser förekommer. Det behöver inte nödvändigtvis betyda att meteoren va nära men kanske mer troligt att rökbildningen var betydande och blåste åt mitt håll. Jag såg ju ändå massa rök som en svans efter den.
Peter R

Post by Peter R »

Efter din intressanta redogörelse kom jag att tänka på en nyhetsrapport från 2007 när en meteorit slog ner i Peru och orsakade olika symptom bland lokalbefolkningen. I den här artikeln http://news.nationalgeographic.com/news ... -peru.html pratas det om arsenik under jordytan som skulle ha frigjorts av nerslaget men i andra artiklar nämns en stark svaveldoft vid kratern och att vattnet kokade http://science.howstuffworks.com/peru-meteor.htm .

/*Peter R

Return to “Observationer”