M106 - Daniel Franzén

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

M106 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M106
Exponering: 39*3 min
Fotograf: Daniel Franzén
Teleskop: Sky-Watcher Explorer 200PDS
Kamera: Canon EOS 500D
Kommentar: Mitt försök på Grisgalaxen, fast jag skulle nog kalla den för blåvalen så som den blir med min kamera. :)
Försökte få till lite bättre SNR genom att köra 3 minuters exponeringar för att få fler bilder att stacka, men vet inte om det blev så mycket bättre, jag tycker fortfarande jag får brottas med mycket brus. Det krävs nog helt enkelt mycket mer exponeringstid för att få fram de svaga detaljerna.

NGC 4217 fick vara med på ett hörn också.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Tompa »

Riktigt fin bild, kul med alla smågalaxer, guidningen verkar gå som en klocka. Jag känner igen det här med bruset. Försöker själv hitta nån metod för att processa ner det, utan att klippa för mycket bilddata - vilket kanske inte är möjligt.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Tompa wrote:Riktigt fin bild, kul med alla smågalaxer, guidningen verkar gå som en klocka. Jag känner igen det här med bruset. Försöker själv hitta nån metod för att processa ner det, utan att klippa för mycket bilddata - vilket kanske inte är möjligt.

Mvh,
Tomas W
Tackar!
Ja guidningen gick fint, tog 40 exponeringar totalt och fick bara kasta en enda och det berodde på att ett flygplan ville vara med på bild.

Jag ska försöka laborera lite med exponeringstiderna för att hitta en sweetspot för mina relativt ljusförorenade förhållanden. Synd att man inte kan vara ute varje kväll bara...
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Bengt »

Den bilden ska du vara nöjd med .Tror det är lite mer svårigheter att registrera rött på din systemkamera som gör bilden lite blå. Stort fint synfält med många galaxer. Jämn bakgrund. Gillar verkligen dina spikes som lyfter bilden.

Tycker du ska vara helnöjd. Men som Terje brukar säga en timme till exponeringstid skadar aldrig :D

Bengt
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Tompa »

Själv tycker jag att ISO800 funkar bäst. 1600 blir brusig och svårprocessad, medan 400 ger för lite kontraster. Men det är vid 3 minuters exponeringstid. Har inte försökt med mer eftersom min guidning inte funkar riktigt bra, är troligen en följd av dålig polställning. Inte lätt att precisions-inställa ett EQ-6 när man trampar runt på ett svajigt altangolv...
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Bengt wrote:Den bilden ska du vara nöjd med .Tror det är lite mer svårigheter att registrera rött på din systemkamera som gör bilden lite blå. Stort fint synfält med många galaxer. Jämn bakgrund. Gillar verkligen dina spikes som lyfter bilden.

Tycker du ska vara helnöjd. Men som Terje brukar säga en timme till exponeringstid skadar aldrig :D

Bengt
Tack så mycket Bengt. Ja rött är nog svårt att fånga med min systemkamera. Typiskt att det var söndag och jag inte kunde vara uppe längre, annars hade jag fått minst några timmar till i exponeringstid.
Tompa wrote:Själv tycker jag att ISO800 funkar bäst. 1600 blir brusig och svårprocessad, medan 400 ger för lite kontraster. Men det är vid 3 minuters exponeringstid. Har inte försökt med mer eftersom min guidning inte funkar riktigt bra, är troligen en följd av dålig polställning. Inte lätt att precisions-inställa ett EQ-6 när man trampar runt på ett svajigt altangolv...
Jag körde tidigare ISO1600, men de senaste gångerna (även denna) har jag kört ISO800. Vad jag läst så får man större dynamiskt omfång om man kör lägre ISO.
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Damberg »

Har också kört ISO800 på mina senaste bilder! Känner att det är ganska förlåtande brusmässigt!
Ska testa när jag får tid att gå lägre i ISO och öka på tiden istället.
När jag får min Nikon D800 ska det bli ännu mer intressant att testa olika ISO då Nikons high end kameror har väldigt bra brusegenskaper. Sedan ska det bli intressant och se hur mycket detaljer 36Mpx kan plocka fram :-)
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Damberg
Posts: 104
Joined: 2011-10-22 11:19:26
spamtest: JA
Location: Värnamo
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Damberg »

I övrigt är bilden väldigt bra glömde jag säga! Eko på Bengts kommentar gällande dina spikes! Jag är väldigt förtjust i spikes :-)
Jag får också oftast blåvalar i mina bilder så länge det inte är M42 man fotar :-)

Mvh // Ola
http://www.damberg-imaging.com

SkyWatcher 250PDS 10"
Celestron 80/600 ƒ/7.5 guidescope
SkyWatcher SynGuider
NEQ-6 Pro
Atik 383L+ mono, SX Filter wheel 7x36mm
Baader Ha, LRGB
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Timo »

Sedan ska det bli intressant och se hur mycket detaljer 36Mpx kan plocka fram :-)
Räkna inte med någon större förändring i detaljrikedomen vadgäller astrofoto med den nya D800.
Atmosfären sätter effektivt stopp för det.
Skillnaden i pixelstorlek mellan D300 och D800 är också ytterst liten vad jag kan se.
Men annars verkar det vara en kanon kamera du har på gång !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Damberg wrote:I övrigt är bilden väldigt bra glömde jag säga! Eko på Bengts kommentar gällande dina spikes! Jag är väldigt förtjust i spikes :-)
Jag får också oftast blåvalar i mina bilder så länge det inte är M42 man fotar :-)

Mvh // Ola
Tack så mycket Ola.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M106 - Daniel Franzén

Post by Frazze »

Lite kul kuriosa.

PixInsight använder sig av min bild här i en av deras officiella tutorials. Jag postade bilden på deras forum för att få lite hjälp och nu används den som exempel på hur ett flöde kan gå till. Kul!

http://pixinsight.com.ar/en/info/proces ... r-106.html

Return to “Bilder”