Caldwell 49 Rosettnebulosan - Jimmy Nordström

Bilder från galleriet
Post Reply
Pzyber
spamtest: JA

Caldwell 49 Rosettnebulosan - Jimmy Nordström

Post by Pzyber »

Ny bild i galleriet
Objekt: Caldwell 49 Rosettnebulosan
Exponering: 76*1min
Fotograf: Jimmy Nordström
Teleskop: Canon EF 200mm f/2.8L USM
Kamera: Modifierad Canon EOS 40D
Kommentar: Första deep-sky bilden som togs igårkväll på VSP i Lysvik. Bra förhållanden får jag säga, gjorde ett försök hemma i samhället någon vecka tidigare men där dränktes den av ljusföroreningar. Tyvärr har jag inte träffat med skärpan exakt. När det går över mot oändligheten på objektivet blir det röda halos runt stjärnorna. Annars är jag nöjd. Darks, Offset, Flats och Dark Flats har använts.

Fler bilder, time-lapse mm kommer komma på min hemsida.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Robert
Site Admin

Re: Caldwell 49 Rosettnebulosan - Jimmy Nordström

Post by Robert »

Vacker bild. Kanske att stjärnorna är lite väl röda men det blir det gärna märker jag själv om man vill få fram en röd vacker nebulosa som du har lyckats bra med. :good:
Pzyber

Post by Pzyber »

Tackar. Jo stjärnorna är lite väl röda redan på rawbilderna tyvärr. Vet inte hur jag ska få bort det.
Har som jag skrev ovan märkt att det lätt blir röda ringar runt stjärnorna om jag missar med skärpan och den hamnar över det optimala mot oändligheten på objektivet.

Kanske någon som har något bra bildbehandlingstips?
mikael

Post by mikael »

Snygg rosett! För att få bort lite av det röda kanske du kan experimentera med att minska storleken på stjärnorna i röd-kanalen, det finns en bra beskrivning här.

Kör du med objektivet på f/2.8? Det kanske kan löna sig att stoppa ner till 3.5 eller så för att få ner det röda färgfelet, även om du tappar i ljus. Jag gjorde det när jag fotograferade med ett 200mm objektiv och 35mm film, tyckte att det hjälpte.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Pzyber

Post by Pzyber »

Tackar, jo ska experimentera lite med stjärnorna i röda kanalen, verkar vara en lovande idé.

Jo jag kör med objektivet på f/2,8 för att få så mycket ljus som möjligt, inte optimalt men helt ok. Normalt ger objektivet fina punktformiga stjärnor utan nämnvärda färgfel på 2,8. Men ibland blir det såhär.

Return to “Bilder”