molnfritt!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
tqila
spamtest: JA

molnfritt!

Post by tqila »

såg på meteoblue.com att det är 0% moln både i låg, mellan och hög-läge hela helgen i stort sett här!
men seeing var lågt värde på hela helgen(?)

hur kommer detta sig? vad är det som gör att det blir dålig seeing när alla moln är som bortblåsta (no phun intended) jag blev ju tokglad när jag såg att det var molnfritt hela helgen och jag kan sitta limmad framför teleskopet :)

men nu blir jag ju lite nervös att det inte kommer bli något bra om seeing är så lågt :S
Nexstar 127 SLT
Hans Bengtsson

Re: molnfritt!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

God seeing får man när luften får färdas så ostörd som möjligt, så att den inte blir turbulent. Det är mycket vanligt att seeingen är ganska dålig när transparensen är god.

När seeingen är bra kan man urskilja små detaljer på planetytor, separera trånga dubbelstjärnor, osv. Upplösningsförmågan är då god.

När transparensen är bra ser man även svaga stjärnor, gränsmagnituden är god. Men seeingen kan mycket väl vara dålig.

M v h
Hans Bengtsson
Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

Här verkar lugnt på forumet i kväll, och det är glädjande! :-) Alla är i Lysvik och har det hur bra som helst får man tro. Här är siktmässigt ganska goda förhållanden väster om Vänern än så länge, har precis burit ut grejorna och laddar inför ockultationen kl. 22-28, men faktum är att det börjar disa till sig åt väster! Efter en snabb titt in hos vädergudarna har det prognostiserats en molnklunga precis ovanför byn klockan 22.... suck. Vi får väl se hur det går! Rapport kommer vad det lider.

Hoppas det ordnar till sig för dig tqila!

Hälsn. Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Post by Hans Bengtsson »

Håller tummarna för att för att du har hamnat i den smala ockultationszonen plus att vädret står på din sida!

M v h
Hans Bengtsson
Kroppefjäll

Post by Kroppefjäll »

Tack Hans! Jag har TYC 1349-00221-1 i okularet nu, trackingen igång... 10.3 i magnitud ingen svårighet alls nu när snön är borta och ljusen ifrån gatulyktorna inte reflekteras något nämnvärt. Otroligt spännande. Nu skall vi bara hoppas att det mojnar aningen (för det började blåsa något enormt) och att diset som kommer och går håller sig på avstånd. Har skaffat en diktafon tillfället till ära så jag läser in ockultationen om det lyckas. 45 min kvar... brrrrrr....
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad

Return to “Allmänt”