NGC2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Mats

NGC2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2244 Rosettnebulosan
Exponering: 23x10min
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383 LC
Kommentar: Även om det nog ska läggas på en eller två timmar till på den här, tycker jag att jag kan lägga ut den nu. Kan väl uppdatera den så småningom. Mot alla prognoser blev det stjärnklart i kväll, men skärpevärdena var inte så höga. Men alla grejer fungerar nu, ta i trä...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: NGC2244 Rosettnebulosan - Mats Olsson

Post by Bengt »

Kul du ger dig på de svårare objekten med en färg ccd. Kan inte vara lätt.
Detta är ju inte precis ett objekt som ger rättvisa åt en färgkamera som försöker fotografera ett så rött h-alfa rikt område.
Men du börjar ju få fram en hel del.

Nu är det visserligen som sagt en färg ccd, men har det inte hänt något konstigt i denna bildbehandling. Vissa illröda delar som ser övermättade ut medan det röda i de flesta andra delar inte ser så övermättad ut.? Det är lite konstigt när den för övrigt inte ser så röd ut. Kanske är det som du skriver inte tillräckligt exp tid för det ska bli rödare men jag undrar.

Jag vet det finns de som faktiskt kör med ha filter även på färg ccd . Man borde i princip kunna kunna binna ner till 2x2 med ha och lägga allt i röd kanal med lum kanal med alla bilderna stackade ovanpå.
Är det något du testat?

Bengt
Mats

Post by Mats »

Nej, jag har inte testat det. Men jag tror precis som du säger att det behövs en timme till, eller två. Då misstänker jag att det blir lite mjukare övergångar i det röda. Sedan har jag behandlat bilden så att det blå lyfts fram lite mer, tycker att det blir effektfullare så. Ska nog se över bildbehandlingen framöver, när jag får lite tid till det. Man kan nog få fram det röda mer diskret även med det material jag har nu.
Grinde
spamtest: JA

Post by Grinde »

Håller med, det där måste vara riktigt svårt med en färgkamera. Mkt imponerande resultat i allafall, kan tänka mig att man behöver mkt mer tid med en osc för att få ut tillräckligt med Ha i bilden utan att bruset skenar då Ha-signalen måste trängas med så gott som hela färgspektrumet i varje bild. Och ditt tidigare försök då du hade svårt att locka fram bilden ur all brus kan mkt väl berott på tex höga moln eller dis som försvagat signalet.
Påminner mig om när jag fotade slöjnebulosan i höstas, och fick stretcha ruskigt mkt för att hitta nån data i min brusiga bild, vilket kameran fick skulden för. Men vid närmare inspektion av subsen så visade det sig vara rejält norrsken som blev som en dimma framför motivet.

Hur som helst tycker jag du fått till en riktigt snygg bild, gillar variationen av färger i stjärnorna, och imponerande mkt nebulositet. Har nog inga tips att ge utöver det Bengt redan sagt.
Bra jobbat
Mats

Post by Mats »

Nu stoppar jag projekt Rosettnebulosa. Det blev närmare sju timmar användbart material till slut. De sista två användes mest till att få högre skärpa (goda skärpevärden sista kvällen) mer kontrast och 3-D effekt. Känner mig ganska nöjd med hur det blev till slut.

Return to “Bilder”