Wasat - Varför får man extra spikes på starka stjärnor?

Bilder från galleriet
Bengt

Wasat - Varför får man extra spikes på starka stjärnor?

Post by Bengt »

Ny bild i galleriet
Objekt: Wasat
Exponering:
Fotograf: Bengt Svensson
Teleskop: GSO10"RC
Kamera: SXVR-H18
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Bengt

Re: Wasat - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Lägger ut den för en liten fråga om vad det kan beror på man får mer extra spikes med en KAF 8300 sensor. Kan det bero på mindre pixlar eller större microlens effekt eller har det med filternas reflektioner ökar med större chip?

Någon som vet?
Kanske inget jag ligger sömnlös över. Men jag är mest nyfiken varför vissa fenomen kan uppstå. Ser ju att det är väldigt vanligt detta fenomen även på andras bilder. Nästan inget sådant med min h9 vilket är lite märkligt.

edit hmm läste precis att Wasat är en dubbelstjärna kan detta ha gjort det blivit extra spikes i detta fallet? Var mindre extra reflektioner på en testbild jag tog av tex Betleguize???

Bengt
glappkaeft
spamtest: JA

Re: Wasat - Varför får man extra spikes på starka stjärnor

Post by glappkaeft »

Om den är en dubbelstjärna så borde spikarna bara vara förskjutna inte vridna. Det ser ut som om det någonstans i det optiska systemet finns en rak kant med nästan samma vinkel som ett par av sekundärspegelhållarna. Du kan utesluta kameran genom att testa att vrida den och se om extraspiken flyttar på sig. I övrigt så gäller det nog att plocka bort filter/filterhjul/ev reducerare etc för att se om extraspiken försvinner.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Bengt

Post by Bengt »

Hade inge reducerare i så det är ju uteslutet. Skulle kunna testa köra via hålet på snurran som saknar filter. Har aldrig sett fenomenet på de bilder jag tagit innan som har "normala" stjärnor.
Spekulerar i om det kan bero på att kameran suttit något snett i strålgången. Borde bli mer märkbart med större sensor och borde kunna ge denna typ av fenomen.

Skulle förklara varför denna testbild jag tog en annan kväll inte fick samma tydliga fenomen.

Får se om jag kan lista ut det med lite fler tester.
Bengt
Image
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Vissa svartvita ccd har i stället för en sfärisk mikrolins över varje pixel en halvcirkelformad lång "lins" som sträcker sig över en hel kolumn på sensorn, förmodligen orsakas de extra spiksen av den konstruktionen. Att man gör så är för det är enklare att tillverka en lång lins i stället för 2000 små. Åtgärdas förmodligen enklast genom att ha lagom dålig poljustering så att fenomenet försvinner vid stackning om man använder en lämplig stackningsmetod.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Tack Anders för det svaret. Testa lite ikväll en kort stund och kom fram till det är inget filter som är orsaken. Eftersom jag inte sett det innan med h9an , verkar det mest troligt att din förklaring kan vara svaret ,att det är en microlens effekt.
Visste inte man kunde eliminera det på det sättet. Bra veta om man kör på ett objekt med stark stjärna i synfältet.
Bengt
Peter R

Post by Peter R »

Hej Bengt,
Jag kan tyvärr inte bidra med något vad gäller din fråga men vill kommentera din andra bild här ovan som jag tycker är riktigt fin med en mjuk och ganska neutral bakgrundston och små fina stjärnor som är väldigt behagliga att titta på.
Nu förstår jag mycket väl att du inte har lagt upp bilderna som någon jämförande skönhetstest men jag trodde att det långa fokalförhållandet som du jobbar med kombinerat med hög turbulens gjorde att dina stjärnor blir aningen blaffiga och utfrätta, som i bilden längst upp. Men i den här bilden är de fantastiskt små, runda mjuka och har en behaglig färg.
Är detta möjligtvis en enstaka obehandlad bild från din kamera medan den övre är stackad och stretchad?

/*Peter R
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej
Visste inte man kunde eliminera det på det sättet
Om man lyckas hålla fältrotationen på en lagom nivå under en session så dämpas ju även dom "riktiga" spiksen och rimligtvis bör också de av optiken skapade "ekrar" som omger starka stjärnor minskas, fläckar i bilden orsakade av damm i optiken reduceras också. Du som har en robust uppsättning borde kanske kunna använda dig av den metoden, mängden fältrotation bör man kunna kontrollera genom att anpassa avståndet från objektet till guidestjärnan. Jag uppmärksammade de oväntade fördelarna med fältrotation när jag kämpade med min "gummitub" tidigare och då var det svårt att få lagom fältrotation som inte störde de enskilda exponeringarna, ibland blev det för mycket och ibland inget alls. Fältrotation i lagom mängd kan väl sägas vara en variant av dithering.

Vill man bara minska artefakter orsakade av kameran så bör det fungera med en kameraroterare.

Vid tillfälle framöver tänkte jag prova att dra metoden till ytterlighet och prova att fota en stark stjärna med maximal fältrotation för att den efter stackning ska bli rund och fin och därmed göra det enklare att med matematiska metoder reducera stjärnljuset så att objekt i närheten som döljs av ljuset från primärstjärnan ska synas, Meropes nebula som Peter fotat här http://astronet.se/view_image.php?id=995 kanske vore ett lämpligt objekt att testa metoden på.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Bengt

Post by Bengt »

Tror inte du ska dra några som helst bildbehandlingsanalyser av av dessa bilder Peter. :)
Den sista var bara på 30 sek exp med ddp och den övre Wasat stackade med massa blurr på och säkert konstigt strechad. Förmodligen var inte ens tuben kyld på Wasat bilden.Jag brukar träna in guidern en timme och välja ett objekt vad som helst när den får rätt temp. Då blir det en bunke bilden som egentligen nästan alltid hamnar i papperskorgen. Ibland skickar jag de till Terje som får stora nöjet gissa objektet :D

Bengt
Terje

Post by Terje »

Den onda Bengt brukar skicka konstiga stjärnhopar åt mitt håll, jag kan ju inte stjärnhopar!!!
Bengt

Post by Bengt »

Du är lite gnällig Terje på mina stjärnbollar jag vet det. :D
Du klagar inte när jag skickar galaxer som denna :-)

Image

Bengt
Grinde

Post by Grinde »

Hej Bengt!
Jag tycker det inte ser ut som en microlens-artefakt, då jag själv kör med samma sensor och är rätt övertygad på att de kör med sfärer på varje pixel. Min bifogade bild är ett exempel på hur ljusstarka stjärnor ofta ser ut för mig om jag stretchar hårt & olinjärt. Att diffraktionerna breder ut sig rakt och diagonalt, i förhållande till sensorns orientering, så borde det väl tyda på symmetriskt utplacerade sfäriska linser på varje pixel...? Också den här bilden pekar väl åt det hållet http://astronet.se/view_image.php?id=1528. Plus att du inte fick fenomenet dagarna innan.

Så, vad kan det vara? Min gissning: Inte en susning, då jag hittils aldrig använt några teleskop som ger spikar. Att vrida kameran och jämföra, och att pröva att snurra på tuben kanske kan vara en idé om du ska testa.
Attachments
microlinser.jpg
microlinser.jpg (29.33 KiB) Viewed 5393 times
Bengt

Post by Bengt »

Har som sagt ringat in det till att det måste vara i sensorn fenomenet uppstår. Jag är lite tveksam till att man riktigt jämföra med en refraktors microlens effekt eftersom den saknar central obstruktion som kan reflektera.
Fenomenet finns på många bilder på nätet har jag sett på tuber med spindlar.
Jag tycker tex mitt fenomen liknar väldigt mycket fenomenet på dessa starka stjärnor tagna med samma sensor.
http://astronet.se/view_image.php?id=1472&mode=large

Vi hade väl en diskussion om det för ett halvår sedan vill jag minnas. Då de kom fram till det inte heller var i deras filter som detta inträffa.

Var väl medveten om microlens effekter skulle förmodligen uppstå innan jag bytade ccd.Jag hade faktiskt en diskussion med Hans om det innan jag köpte en ny ccd.
Fördelarna med denna microlens teknik ska väl överväga vad jag förstått.

Nu kan det vara så att min sensor suttit lite lite snett därav extra spikes hamnat som de gjort på just min bild , bara en teoretiskt tanke.
Det märkliga i detta fenomen är att det skiljer sig mkt på olika ljusa stjärnor. På tex Castor var de mer tydliga än på Pollux där jag knappt såg det alls.

Nu vet jag inte så mycket om hur fenomenet övermättnad artar sig men det borde bli mer märkbart i en ljusstarkare optik. kan det hänga ihop med dessa strålar och förstärka dessa?

Blev väldigt glad över att Anders hade vad jag tror en bra lösning på hur man undviker det om man tar bilder nära stora stjärnor.

Bengt
Grinde

Post by Grinde »

Mkt intressant! Men man kan i alla fall utesluta raklånga kolumn-linser på sensorn?
Om det vore mikrolinserna så borde väl det dyka upp på alla ljusstarka stjärnor du plåtar, och med symmetrisk utsträckning, här var det ju bara en "extraspik". Då mönstret brukar fortplanta sig symmetriskt över linserna med 45° förskjutning per "spik" pga "rutmönstret" linserna sitter. Tyckte det lät konstigt, eftersom du inte drabbades av det dagarna innan, och att det inte såg symmetriskt ut.

Har du kollat enstaka subs innan stackning, om artefakten är vinkelrät i förhållande till sensorns orientering (vet ju inte om bilden vridits i stacken)
Nu har jag ju som sagt ingen erfarenhet med just spindel-försedda tuber, men bilder jag sett på nätet innehåller ofta små "extra-spikes" runt starka stjärnor speciellt om man stretchar olinjärt/ddp?
Mikrolins-artefakter framträder i allafall tydligare vid snabbare fokalförhållanden, och på ljusstarka stjärnor. Knepigt att du i så fall inte fick det fenomenet på andra ljusstarka stjärnor som sagt.

Kul med lite mysterium att grubbla på, men såklart inte så roligt om det blir ett besvär i dina bilder

Edit: Här är en uråldrig bild från min 190MN tillsammans med en dslr http://astronet.se/view_image.php?id=1001, kolla nära runt de starka stjärnorna så ser du att det spretar små spikes åt alla möjliga håll, ett fenomen som sades bero på dels central obstruktion och klipsen som håller primärspegeln, man kunde maskera spegelkanten med svart eltejp för att dämpa det.
Bengt

Post by Bengt »

Tror du lite kanske missförstått mig Jonas . Jag har inte haft det fenomenet med Sony sensorn.
Mysteriet är att det verkar lite olika tydligt beroende på vad det är för stjärna,men som sagt det är inte riktigt beprövad teori att det är så.

Jag tycker inte det egentligen spelar så jättestor roll detta fenomen även om man får leva med det.
Tar i stort sett aldrig nära så här starka stjärnor ändå. Men jag är lite sån att jag vill veta hur saker uppstår :geek:

Kul extra reflektioner du drabbades på den bilden Jonas :) Jag har också en hel del såna kul reflektioner även från min refraktor. En gång hade jag en skruv i strålgången som tappat lite svart färg som vållade mig mycket huvudbry innan jag hitta felet.

Spekulerar i att microlens effekter borde bli ännu mer märkbara med korrector linser tex astrografer med Wynne Corrector eller Dall Kirkham som ju till och med har två st korrektor linser som kan reflektera.
Kanske inte alls är så?

Bengt